Det ringde en säljare från Bauer och ville komma på ett styrelsemöte och informera oss om deras produkter. Kollade infobladet och det låter som lite humbug.
http://www.bauer-wt.com/swe/
Hur skulle ett växlande magnetfält kunna fixa rostiga rör och spara pengar eller som säljare skrev:

"
:

• Läger energikostnad
  • Jämnare värme i alla lägenheter
  • Bättre fungerande termostater
  • Minskade underhållskostnader för rörbyten, termostatbyten, byte av värmeväxlare mm
Pipejet renar hela värmesystemet utan kemikalier, värmeväxlare, rör, element, termostater mm.

Det är en enkel fast installation och ska vara i drift 100%. Den drar energi som en glödlampa så det är försumbart.

Enkel installation av en VVS tekniker. Inget underhåll förutom enkla filterbyten (låg kostnad).
:
"
Om det fungerade så skulle väl alla ha detta?

Kommentarer på detta?

Låter som att det är samma klass som virvlat vatten, jag kan inte hitta någon beskrivning om hur det funkar.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tanken verkar vara att man ska skapa kristaller av kalk, järn m.m. som sedan ska verka som "sådd-kristall" för resten av jonerna dvs de ska bygga på den kristallen istället för att sätta sig på rörväggar m.m.
Jag hittar inget som entydigt bevisar att det skulle fungera.
Lite osäker på hur den skulle kunna ta bort befintlig rost och avlagringar..

M
Jag är öppen för att det kan fungera, men något jag stör mig på lite med Bauer's egen hemsida efter fem minuters letande är att jag inte kunde hitta en enda förklaring någonstans på hur det fungerar, ingen teknisk information mer än att det är elektromagnetisk teknologi? Va f-n, radiovågor, röntgenstrålar, uv-strålar, infrarött ljus, synligt ljus, mikrovågor osv. Allt det ingår i det elektromagnetiska spektrat. Vilka frekvenser används? Hur? Kopplas det till elnätet? Handlar det om spolar och transformatorer?

http://www.youtube.com/watch?v=XQeqb2nKMOA

Här pratas och pratas om effekten av teknologin, hur bra det är osv bla bla bla.

Citat:

"Enkel utrustning som bygger på en elektromagnetisk funktion i rörsystemet"

"Kan behandla alla jonerna, alla mineralerna som finns i vattnet"

Jag vill förstå teknologin för att kunna bedöma hur jag ska tänka om detta företag, fram tills dess känns det som.... njaaaa... antingen är det så himla enkelt så de inte vågar nämna något som kan få någon att fatta eller så, jag vet inte, en liten humbug-varningsklocka ringer allt i bakhuvvet nånstans. För mycket säljarsnack....

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.