Enklaste sättet att strypa varmvattnet i kranen där barnen kommer åt? Jag vill ha kvar hett vatten i vissa kranar, typ kök+tvättstuga, vi har valt bort blandarventil efter VVB för hela systemet. Har sett en smidig kranlösning på förskolor där man helt enkelt begränsat kranens vridvinkel åt det varma håller (vänster) så att man inte kan dra vredet till varmaste läget, hur ställer man in det på en "vanlig" kran?
Kranen är en FM Mattsson tillverkad ca år 1996
Kranen är en FM Mattsson tillverkad ca år 1996
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Precis, det kan jag på min FMM i köket. Den hade tidigare samma kåpa och handtag som din, men den var slut så jag köpte en uppgraderingssats för runt 500 på bauhaus. I samband med bytet kunde jag justera maxvinkeln. Skönt att slippa bränna sig i onödan.
Redigerat:
Jag testade att lyfta plastkoppen som täcker vredet överst. Använde en mindre plattmejsel och lyfte försiktigt rakt upp. Därunder hittade jag en liten skruv och en bricka, låssade skruven några varv, justerade vinkeln på den lösa brickan under vredet och spände tillbaka skruven i vredets nya maxläge åt värmehållet. Passade på att hälla några droppar cykelkedjeolja i mekanismen under plastkoppen och klämde tillbaka den igen. Vips så har vi nu en kran som inte barnen kan bränna sig på! Upptäckte också att man även hade möjlighet att justera maxflödet med samma skruv...
Klicka här för att svara