Vill bara dubbelkolla, ska gå på ett galvat rör i en galvad muff. Visst passar en mässings d-nippel i den? Tänker på gängstigning?

Redigerat:
Krilleman
Täta med lin och locher och dra åt! Glöm inte att repa gängan lite på mässingen så linet dras med in i muffen.

Fungerar

• Gilla
corre
  • Laddar…
Tacksam för svar. Det gick ockå bra tillslut med kopplandet.

Dock har jag en ytterligare fråga. Jag gick på i muffen med en d-nippel och sedan en halvkoppling på ett LK 16 alupex. Såhär i efterhand hade det ju såklart varit smartare med en klämringskoppling som
mynnar ut i en utvändig R20. Kopplingen kommer sitta semi-gömd, dvs lätt att inspektera, svår att byta.

Min fråga är om halvkopplingar (med fiberpackning) är så mycket sämre än klämringskoppling med utv gäng att jag bör överväga att byta nu när jag kan?

Dom fungear mer än väl. Sålänge man inte drar åt för kung och fosterland, då skadas fiberpackningen.
Finns väl inte ens klämringskopplingar till LK (Alu)PEX, har aldrig sett det iaf.

Nej, drog åt de 1,5varven man ska, och inte en droppe än så länge.

På klämringskopplingarna byter man bara ut klämringen med kombinerad hylsa+klämring samt ny mutter. Jag körde några sådana på T-korsen och det gick hur bra somhelst det också. Kopplade totalt 8st kopplingar med alupexen och inte en enda droppade. Toppbetyg från en amatör :)

Ah, den sortens klämringar. Dom har jag monterat, fungerar bra dom med. Är ju mer eller mindre en halvkoppling.
Jag tänkte på att använda klämringskopplingar likt Uponor PEX, det är lite annerlunda :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.