9 552 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
En till vattenbrunnstråd. Gräva eller borra?
Tack Mogge. Ja, 20 tkr är nog att vänta sig som filterkostnad.
Jag har tänkt att den här brunnen ska klara vattenbehovet för Lilla huset (lämpligt för 1-2 personer), Stora huset (lämpligt för max 5 personer) och stallet (max tre hästar ca 3-500 l pr dygn).
Vi har redan grävt ner vattenledning (32 mm PEM) som mellan gamla brunnen och lilla husets badrum. Vattenledningsdiket är igenlagt till 65 %. Sista tjugo meterna innan brunnen är diket ff öppet. Jag hoppas att det ska gå att borra brunnen i anslutning till den bef vattenledningen så att det inte behövs grävas igen. Som vattenledning finns en 32 mm PEM-slang. Den går in till badrummet i lilla huset. Från lilla husets badrum går det ut en 25 mm PEM-slang som ska förse stallet med vatten. 25 mm-slangen ska kopplas in på hydropressen som kommer stå i lilla husets badrum. Sedan måste ju en vattenledning skarvas på (?) som ska förse det stora huset med vatten. Gör man det på 32 mm-slangen, eller gör man det på 25 mm-slangen?
Låter det mycket om en hydropress?
Hur stor hydropress bör jag ha om:
1. Jag har en hydropress i lilla huset som förser samtliga byggnader med vatten?
2. Jag har en hydropress i lilla huset och en i stora huset?
Jag antar att antalet hydropresser beror på hur man lämpligast anlägger vattenledningen till stora huset.
Jag har tänkt att den här brunnen ska klara vattenbehovet för Lilla huset (lämpligt för 1-2 personer), Stora huset (lämpligt för max 5 personer) och stallet (max tre hästar ca 3-500 l pr dygn).
Vi har redan grävt ner vattenledning (32 mm PEM) som mellan gamla brunnen och lilla husets badrum. Vattenledningsdiket är igenlagt till 65 %. Sista tjugo meterna innan brunnen är diket ff öppet. Jag hoppas att det ska gå att borra brunnen i anslutning till den bef vattenledningen så att det inte behövs grävas igen. Som vattenledning finns en 32 mm PEM-slang. Den går in till badrummet i lilla huset. Från lilla husets badrum går det ut en 25 mm PEM-slang som ska förse stallet med vatten. 25 mm-slangen ska kopplas in på hydropressen som kommer stå i lilla husets badrum. Sedan måste ju en vattenledning skarvas på (?) som ska förse det stora huset med vatten. Gör man det på 32 mm-slangen, eller gör man det på 25 mm-slangen?
Låter det mycket om en hydropress?
Hur stor hydropress bör jag ha om:
1. Jag har en hydropress i lilla huset som förser samtliga byggnader med vatten?
2. Jag har en hydropress i lilla huset och en i stora huset?
Jag antar att antalet hydropresser beror på hur man lämpligast anlägger vattenledningen till stora huset.
Du kan börja med en liten till nuvarande behov.
När det finns hästar och fler boende kan du kompletera med en stor hydropress alt en stor hydrofor på 300-500l, så klarar du tillfälliga behov runt morgon och kväll, och så får vattnet rinna till i brunnen undertiden. Hästarna dricker ju sitt vatten fördelar under dagen, så dom är inte så farliga att försörja sålänge brunnen har dygnsbehovet.
Det är lite meckigare att trimma in pump och stryrning med en sån anläggning om du inte har tillflöde som täcker pumpkapaciteten. Då är tom en underdimmensionerad pump bättre eftersom den pumpar upp vatten långsammare så det hinner rinna till. Men allt är hypotetiskt tills du vet flödena i borran.
Du bör ha 32mm om det är mer än 75-100m, även om 25mm kommer gå fint. Det hänger på om det ska till vattenspridare och andra volymuttag.
Till att börja med så klarar du dig på en 20L, men det är så liten kostnadsökning att du kan gå upp till en 60 direkt.
Det är snarare tillringen i borran som styr.
Är det bra tillrinning, så klarar du dig på en liten. Då finns vattenmagasinet i borran som marginal.
Om det är sämre tillrinning så kan du buffra vatten som jag beskrev tidigare.
När det finns hästar och fler boende kan du kompletera med en stor hydropress alt en stor hydrofor på 300-500l, så klarar du tillfälliga behov runt morgon och kväll, och så får vattnet rinna till i brunnen undertiden. Hästarna dricker ju sitt vatten fördelar under dagen, så dom är inte så farliga att försörja sålänge brunnen har dygnsbehovet.
Det är lite meckigare att trimma in pump och stryrning med en sån anläggning om du inte har tillflöde som täcker pumpkapaciteten. Då är tom en underdimmensionerad pump bättre eftersom den pumpar upp vatten långsammare så det hinner rinna till. Men allt är hypotetiskt tills du vet flödena i borran.
Det går bra att skarva in sig på 32mm innan lilla huset.Farmor Risberg skrev:Vi har redan grävt ner vattenledning (32 mm PEM) som mellan gamla brunnen och lilla husets badrum. Vattenledningsdiket är igenlagt till 65 %. Sista tjugo meterna innan brunnen är diket ff öppet. Jag hoppas att det ska gå att borra brunnen i anslutning till den bef vattenledningen så att det inte behövs grävas igen. Som vattenledning finns en 32 mm PEM-slang. Den går in till badrummet i lilla huset. Från lilla husets badrum går det ut en 25 mm PEM-slang som ska förse stallet med vatten. 25 mm-slangen ska kopplas in på hydropressen som kommer stå i lilla husets badrum. Sedan måste ju en vattenledning skarvas på (?) som ska förse det stora huset med vatten. Gör man det på 32 mm-slangen, eller gör man det på 25 mm-slangen
Du bör ha 32mm om det är mer än 75-100m, även om 25mm kommer gå fint. Det hänger på om det ska till vattenspridare och andra volymuttag.
Nej, inget alls. Pumpen är nedsänkt i brunnen så det är endast ett par klick när elen slås på som hörs.Farmor Risberg skrev:
Det räcker med en hydropress, gärna tidigt på systemet tillsammans med elen.Farmor Risberg skrev:
Till att börja med så klarar du dig på en 20L, men det är så liten kostnadsökning att du kan gå upp till en 60 direkt.
Det är snarare tillringen i borran som styr.
Är det bra tillrinning, så klarar du dig på en liten. Då finns vattenmagasinet i borran som marginal.
Om det är sämre tillrinning så kan du buffra vatten som jag beskrev tidigare.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Efter att ha läst om din renovering och allt annat som hänt så är jag djupt imponerad. Du förtjänar en stor potion respekt!Farmor Risberg skrev:Dock har de blivit lite tysta när jag berättar att jag inte haft vatten/badrum på 1 år och 4 månader och säger att de kan prioritera mitt vatten.... Undrar vad de tänker. Jag känner mig inte riktigt klok som stått ut. Är ju en helt vanlig tjej utan någon som helst vattenfobi
. Är egentligen lite städmanisk men det har man ju fått lägga åt sidan.
Stort hjärtligt tack Corre! Det värmer verkligencorre skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden