Tänkt byta hydroforen mot en hydropress. I samma veva även slangar, ventiler och sådär.
Borde väl bra med backventil så nära tanken som möjligt.
Gällande uttag för vattenslang kanske det är bättre att ha det strax före vattenfiltrena så man inte rycker och sliter onödigt mycket på tankens rörkopplingar.
Hade ni kopplat detta på annat vis?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde väl bra med backventil så nära tanken som möjligt.
Gällande uttag för vattenslang kanske det är bättre att ha det strax före vattenfiltrena så man inte rycker och sliter onödigt mycket på tankens rörkopplingar.
Hade ni kopplat detta på annat vis?
Du ska ha backventilen på andra sidan pumpen, direkt innan sugsidan. den är tills för att hålla vatten i sugslangen.
Om du grenar vattnet till två hushåll som du pratat om, så hade jag satt en backventil på vardera matning mot hushållen med. Så kan inte vatten ta sig baklänges från ett hushåll till ett annat, extra säkerhet bara.
Om du grenar vattnet till två hushåll som du pratat om, så hade jag satt en backventil på vardera matning mot hushållen med. Så kan inte vatten ta sig baklänges från ett hushåll till ett annat, extra säkerhet bara.
Ett hushåll. Det är mer att jag ska kunna kopplapå vattenslang om jag ska tvättabilen eller vattna kossarna utan att slita på vattenfiltret.
Kan det vara så att vattenpumpen har backventil inbyggt?
För så som jag har det nu så är pumpen direktkopplad på röret till brunnen. Det har ju funkat i all evigheter.
Sen sitter det klumpar på röret mellan pump och hydrofor. Tänkte detta var backventil samt anslutningen till tryckströmbrytaren.
Kan det vara så att vattenpumpen har backventil inbyggt?
För så som jag har det nu så är pumpen direktkopplad på röret till brunnen. Det har ju funkat i all evigheter.
Sen sitter det klumpar på röret mellan pump och hydrofor. Tänkte detta var backventil samt anslutningen till tryckströmbrytaren.
Logga in
Skapa konto
När man monterar mätare, såsom manometern. Ska jag då trixaihop med adaptrar eller finns det färdiga kopplingar? r8 säger manometern och r25 är ju resterande.
Ett inbyggt filter vågar jag nog inte, har ett stort förfilter före det riktiga filtret. Fastnar endel i detta förfiltret.
Som iofs kanske kommer upphöra sen när jag slutar syrasätta det genom hydrofor.
Ett inbyggt filter vågar jag nog inte, har ett stort förfilter före det riktiga filtret. Fastnar endel i detta förfiltret.
Redigerat:
Hehe, näe men på sommaren när djuren dricker mycket så svettas(kondenserar) tanken så ser jag hurpass mycket som är vatten och luft.Dalbotös skrev:
Målet är ju dock att ersätta allt det gamla mot nya saker. Mitt vatten är inte lämpat för att bli syrasatt av hydroforen. Hydropressen är luftfri.
Haft följande bild som idé när jag skissade bara att jag velat läggatill lite extra detaljer.
Logga in
Skapa konto
Lite nyfiken varför dom har dubbla T-kopplingar ovanpå pumpen dock?
Redigerat:
Den bottensilen tar bara grova partiklar, sand kommer igenom tex.Yrrol skrev:När man monterar mätare, såsom manometern. Ska jag då trixaihop med adaptrar eller finns det färdiga kopplingar? r8 säger manometern och r25 är ju resterande.
Antagligen matar man vidare direkt från pumpen, och sätter tanken "on a stick" så att säga.Yrrol skrev:
Den kommer fungera oavsett inkopplingsplats.
Jag skulle nog monterat ett spoluttag direkt på pumpen (som du är inne på) som man kan använda för att ta högt flöde och med minimal tryckförlust till trädgårdsslang.
Men jag är är lite allergisk mot dåligt tryck och flöde i trädgårdsslangen också.
Har lite svårt att förstå hur denna pryl fungerar. Eller hur den monteras. Var ska den vara? hamnar nätet in i hydropressen?corre skrev:
vore inte ett synligt filter bättre isf. så man lätt kan göra rent vid behov än att vänta på den dagen när flödet är helkasst och man börjar leta var felet är?
---
Vilka dimensioner/gängor ska jag ha på slangar och allt?
Redigerat:
Klicka här för att svara