Vilket tryck har kommunalt vatten?

Inkommande är pem 32. Övergår till pem 40 ca 60 meter till vattenmätaren.
Sen tillbaka 60 meter till där inkommande vatten är. Pem 32.
Här ett tappställe, bevattning, och en skarv till ett gästhus och till vårt nya hus. Gästhus 20 meter pem 40, vårt nya hus 60 meter pem 32.

Min fråga är, vilket tryck får jag på dom olika tappställena?

Vi bytte inkommande vatten på vårt hus (Ängeholm) enligt tekniska kontoret ligger trycket på 5-6bar på huvudstammen

Trycket vid tappstället blir samma som inkommande kommunalt tryck.

När du öpnnar för avtappning sjunker trycket något, beroende på mängd avtappad, längd på slang och slangdimension så blir tryckfallet lite olika.
Men med de dimensioner och längder du angivit så blir tryckfallet knappt märkbart vid normal avtappning.

Tack.
Så 180 meter pem slang gör inget på trycket? Och att man har lite skarvar gör inget.

Claesk skrev:
Tack.
Så 180 meter pem slang gör inget på trycket? Och att man har lite skarvar gör inget.
Om jag förstår det rätt är inkommande kommunalt vatten PEM32 och den minsta dimensionen i anläggningen?

Då är detta begränsningen i systemet och det hjälper inte att gå upp i dimension i eller i närheten av huset. Det är fortfarande kommunens tryck och slangdimension som sätter begränsningen.

Tack. Om man ökar till pem 40 på allt efter inkommande?

Eller försöka minska på längden?

Claesk skrev:
Tack. Om man ökar till pem 40 på allt efter inkommande?

Eller försöka minska på längden?
Vad vill du åstadkomma med den åtgärden?

Hur mycket vatten räknar du med att behöva ta ut?
Och kommer detta ske på flera ställen med hög volym samtidigt?
Hur långt är det mellan änden på den 32mm kommunen har draget ut och deras servisledning i gatan?

Normal villaförbrukning typ kök, bad och tvätt kommer inte märkas på trycket. Det är runt 7-12l/min i korta stunder, duchen är värst med ~10l/min.
Om du vattnar gräsmattan med 30l/min och samtidigt kör dusch i alla husen så kommer det troligen märkas lite.

Du kan ta ut 40-50l/min på en 32mm pem utan att det börjar märkas med dom avstånden du har.

Vanligt hus med vanlig förbrukning.

Det är ca 60 meter mellan vår servisventil och kommunens vatten stam.

Inga problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.