10 503 läst ·
37 svar
11k läst
37 svar
Dåligt varmvattentryck - felsökning
Sida 1 av 3
Vi har bott i vårt hus i drygt ett år nu och jag är fortfarande en riktig novis på det mesta med husägande men försöker lära mig i takt med att nya problem uppstår. Huset har en egen djupborrad brunn, en hydropress och en pelletspanna som värmekälla. Varmvattentrycket har alltid varit betydligt lägre i alla kranar men nu upplever jag att det avtar allt mer. Kallvattentrycket är det dock inget som helst fel på och det är dåligt tryck på varmvatten i samtliga husets kranar. När man duschar är det nästan som att varmvattnet börjat komma stötvis när man har kranen på fullt (separat varm- och kallvattenkran där).
För några veckor sedan provade jag att fylla på luft i hydropressen för första gången sedan vi flyttade in, och det hade ganska stor effekt på hur ofta vattenpumpen behöver gå igång men ingen nämnvärd effekt på varmvattentrycket.
Vad kan det vara som är fel och i vilken ände ska jag börja felsöka?
Jag är alltså total novis, så förklara gärna så att en femåring kan förstå.
För några veckor sedan provade jag att fylla på luft i hydropressen för första gången sedan vi flyttade in, och det hade ganska stor effekt på hur ofta vattenpumpen behöver gå igång men ingen nämnvärd effekt på varmvattentrycket.
Vad kan det vara som är fel och i vilken ände ska jag börja felsöka?
Jag är alltså total novis, så förklara gärna så att en femåring kan förstå.
En sån här panna har vi: http://www.mollepannan.nu/pelletseldning.phplordi skrev:
Efter lite rotande i pannrummet har jag lyckats lokalisera blandningsventilen på pannan (satt ovanpå, så föga imponerande detektivarbete) som jag har förstått ibland kan vara boven i den här sortens draman. Om jag inte läste helt fel så heter den Esbe VTA 323 och har som en ratt i plast på undersidan. Dock har denna ratt slitits ut/gått sönder och det händer inget om man vrider på den. Kanske ett tecken på att tidigare ägare varit där och pulat? Plastratten går iaf att plocka loss och under finns det en räfflad sak i metall som jag antar ska gå att vrida på med plastratten om den är hel.
Kan det vara en ide att, med någon slags tång, försöka vrida den här metallsaken lite fram och tillbaka och se om det är något som kärvar eller har hakat upp sig, eller riskerar jag att bara göra saken värre då?
Jag har också givit mig på att skruva isär blandaren i duschen för att se om det kunde finnas någon sil som var igensatt, men jag lyckades inte hitta någon sil alls. Är det så att inte alla blandare har sånt eller letade jag dåligt?
Kan det vara en ide att, med någon slags tång, försöka vrida den här metallsaken lite fram och tillbaka och se om det är något som kärvar eller har hakat upp sig, eller riskerar jag att bara göra saken värre då?
Jag har också givit mig på att skruva isär blandaren i duschen för att se om det kunde finnas någon sil som var igensatt, men jag lyckades inte hitta någon sil alls. Är det så att inte alla blandare har sånt eller letade jag dåligt?
Redigerat:
Finns det några andra tecken att leta efter som kan tyda på att det är just blandventilen som gått sönder? Har kollat runt lite och en ny ventil ser ut att gå på 5-600kr, vilket inte är hysteriskt mycket pengar men ändå en hel del att lägga ut sådär bara på chans.spekerök skrev:
Finns risk att spindeln sitter fast i ventilen eftersom ratten har lossnat, se om du kan jucka försiktigt med en polygrip. skruvar du in den så blir det vv ut kallare om jag inte minns fel.
mvh
mvh
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Jag tror det fanns någon liten bild och pilar som förklarade vilket håll som var varmt eller kallt, så jag får försöka med detta då. Tack!spekerök skrev:
Jaha, nu har jag varit och skruvat och petat lite på den där blandningsventilen och den går betydligt lättare att vrida på nu, men det hade ingen som helst effekt på varmvattentrycket som blir sämre och sämre i en rasande fart. Har bokat tid med en rörmokare om en ny vecka och hans spontana gissning var att värmeväxlaren (?) hade kalkat igen. Lite googlande bekräftar att det skulle kunna vara en orsak.
Var sitter egentligen en sån? Inne i själva pelletspannan eller? Hur svårt kan det vara att åtgärda?
Var sitter egentligen en sån? Inne i själva pelletspannan eller? Hur svårt kan det vara att åtgärda?
Värmeväxlaren sitter inne i pannan. På nyare pannor gissar jag att den går att byta. Beror på typ av värmeväxlare. De går också att kalka av dem, men effekten av det kan vara kortvarig vet jag av egen erfarenhet.
Ok, och går den inte att byta eller kalka av så är det att byta hela pannan som gäller då eller?Patrick E skrev:
I mitt fall fick jag förslaget att installera en 110 liters varmvattenberedare på varmvattnet ut från pannan. D v s VVB får förvarmt vatten från pannan och funkar som en buffert för VV ut till förbrukarna. Det har funkat i mer än 10 år nu.
Kanske finns det andra lösningar också. Förhoppningsvis slipper du byta hela pannan
Kanske finns det andra lösningar också. Förhoppningsvis slipper du byta hela pannan
Ja, det vore tråkigt.Patrick E skrev:I mitt fall fick jag förslaget att installera en 110 liters varmvattenberedare på varmvattnet ut från pannan. D v s VVB får förvarmt vatten från pannan och funkar som en buffert för VV ut till förbrukarna. Det har funkat i mer än 10 år nu.
Kanske finns det andra lösningar också. Förhoppningsvis slipper du byta hela pannan![]()
När du säger att avkalkningens effekt är kortvarig, exakt hur kortvarig menar du då? Vi har som sagt bott i huset i drygt ett år nu så minst så länge borde det rimligen hålla i sig då? Att få betala ett par tusenlappar någon gång vartannat år eller så för att få rören avkalkade har jag inte så mycket emot.
Pannan är väl förmodligen runt 20 år, så på sikt kommer den väl att behöva bytas ut ändå, men då kan den kanske få gå sönder och slitas ut lite mer ordentligt först.