2 139 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Radiatorledning/värmeledning i yttervägg
Jag har ett 1,5plans hus med nyinstallerat värmesystem som ännu inte är i bruk. Jag har fått det installerat och blev lite konfundersam och orolig efter kommentarer från bekanta!
Systemet består av ca 22mm skumplastisolerade alupex som huvudstammar och motsvarande 15mm ner till radiatorer. Huvudstammarna går i mellanbjälklag och sen ner via yttervägg och ska sedan sticka ut genom det kommande osb/gips. Ytterväggen består av hårda mineralullsskivor direkt under panel, följt av 120mm bärande ytterväggsreglar med isolering. I 120-delen ligger alltså värmerören nu.
Huset är L-format där den "lilla" delen av L-et är enplans. För att nå ut dit är stammarna lagda i det isolerade takbjälksutrymmet med kallvind ovanför, tror att de också är 120mm (?).
Risker finns med allt, men finns det några risker man borde vara orolig för i den här installationen? Jag har läst igenom massa forumtrådar men ingen behandlar radiatorkretsar i yttervägg vad jag kunnat hitta. Jag har läst igenom Säker Vatten och där talas det om "värmeledningar" men det framgår inte om det är tappvattnets värmedel eller uppvärmningsledningarna...
Nån som har koll som kan komma med synpunkter? =)
Systemet består av ca 22mm skumplastisolerade alupex som huvudstammar och motsvarande 15mm ner till radiatorer. Huvudstammarna går i mellanbjälklag och sen ner via yttervägg och ska sedan sticka ut genom det kommande osb/gips. Ytterväggen består av hårda mineralullsskivor direkt under panel, följt av 120mm bärande ytterväggsreglar med isolering. I 120-delen ligger alltså värmerören nu.
Huset är L-format där den "lilla" delen av L-et är enplans. För att nå ut dit är stammarna lagda i det isolerade takbjälksutrymmet med kallvind ovanför, tror att de också är 120mm (?).
Risker finns med allt, men finns det några risker man borde vara orolig för i den här installationen? Jag har läst igenom massa forumtrådar men ingen behandlar radiatorkretsar i yttervägg vad jag kunnat hitta. Jag har läst igenom Säker Vatten och där talas det om "värmeledningar" men det framgår inte om det är tappvattnets värmedel eller uppvärmningsledningarna...
Nån som har koll som kan komma med synpunkter? =)
Det är ingen risk, Alupex tål tillfällig frysning, och du har väl tänkt ha värmen på?
Bor du så det är upprepade strömavbrott?
Är alla kopplingar synliga, eller i utrymmen med inspektionsmöjlighet och dränering?
Det är enligt mig en större risk om de inte är så.
Bor du så det är upprepade strömavbrott?
Är alla kopplingar synliga, eller i utrymmen med inspektionsmöjlighet och dränering?
Det är enligt mig en större risk om de inte är så.
I säker vatten är det tillåtet med ledningar i yttervägg om de utförs i installationsskiktet samt att detta installationsskikt inte värmeisoleras.
T.ex. i de fall man har 45x45 reglat innanför ångspärren.
Hur det är i ditt fall törs jag inte säga något om.
Det funkar säkert, men är det säkert?
T.ex. i de fall man har 45x45 reglat innanför ångspärren.
Hur det är i ditt fall törs jag inte säga något om.
Det funkar säkert, men är det säkert?
Funktionsmässigt lär det inte vara några problem så länge du inte låter det frysa, men när det är som kallast ute lär du ju värma som mest. Frågan är ju dock om det finns inspektionsmöjlighet för kopplingar eller om samtliga av dessa är gjorda synligt.
Ok, ja värmen tänkte vi ju köra =) Kopplingarna i mellanbjälklaget funderar jag på att inte ha inspektionslucka till eftersom de kommer droppa rakt ner på gipset om det skulle vara nåt, men jag kanske omvärderar när vi nått det steget.. Ang kopplingarna i yttertaket/ytterväggen så blir det svårt att ha den (1st) synlig eftersom den kommer vara utanför diffusionsspärren. Ett alternativ kanske är att försöka få ångspärren att utanför kopplingen men det känns som det kan bli knepigt att få tätt runt rören. Jag läste nånstans om att ha en plastlåda under som samlar upp ev läckage och att det därifrån gå en dräneringsslang/hål ut genom gipset. Nån som vet jag svamlar om? :x
Vi är nyinflyttade men vi har inte haft nåt strömavbrott det senaste halvåret så det borde nog vara lugnt.
Klicka här för att svara