18 285 läst ·
2 svar
18k läst
2 svar
Plast- eller kopparrör som vattenledning till köket
Jag ska förlänga vattenledningen (varm- och kallvatten) till köket pga en flytt av diskhon. I byggvaruhuset där jag skulle köpa kopparrör till detta blev jag tipsad om att använda plaströr istället då de var enklare att arbeta med. Fungerar det verkligen lika bra? Om ja, hur kopplar man på plaströr på en befintlig kopparledning (ska sätta dit en T-koppling är det tänkt)? Kan man bara dra dessa plaströr inne i en innervägg intill isolering och annat eller är det något speciellt man bör tänka på?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Plaströr (PEX) är väldigt enkla att arbeta med. Det finns ett eget system för kopplingar. Enkelt utryckt så är det klämkopplingar av ungefär samma typ som till kopparrör, men med speciella stödhylsor (annan innerdiameter), och stödhylsan är ännu mer obligatorisk än för kopparrör.
Man brukar dra PEX som rör i rör, då går PEX röret inne in en slang. Tanken är dels att ev. läckage skall ledas till kopplingspunkten, men det är även möjligt6 att byta ut innerröret senare vid behov.
PEX rör finns i lite olika klasser, det är skillnad på PEX rör för tappvatten och värmeledningar, men finns också kombinerade rör för båda ändamålen (hter saker som Combipex, multiPex osv). En av skillnaderna mot koppar, är att plasten är inte diffusionstät, syre i luften kan vandra in genom plasten och syresätta vattnet. Det är inte bra i värmesammanhang, syret gör att radiatorer rostar. Därför har PEX rör för värme extra lager med syretätt material.
Men det är väldigt smidigt att kunna kapa röret med en vanlig sekatör. Och kunna dra fram det som en slang (krävs speciella fixturer för tvära böjar, så de inte blir för tvära).
Man brukar dra PEX som rör i rör, då går PEX röret inne in en slang. Tanken är dels att ev. läckage skall ledas till kopplingspunkten, men det är även möjligt6 att byta ut innerröret senare vid behov.
PEX rör finns i lite olika klasser, det är skillnad på PEX rör för tappvatten och värmeledningar, men finns också kombinerade rör för båda ändamålen (hter saker som Combipex, multiPex osv). En av skillnaderna mot koppar, är att plasten är inte diffusionstät, syre i luften kan vandra in genom plasten och syresätta vattnet. Det är inte bra i värmesammanhang, syret gör att radiatorer rostar. Därför har PEX rör för värme extra lager med syretätt material.
Men det är väldigt smidigt att kunna kapa röret med en vanlig sekatör. Och kunna dra fram det som en slang (krävs speciella fixturer för tvära böjar, så de inte blir för tvära).
Fast om man har möss eller liknande skadedjur så ska man vara medveten om att det finns en liten risk att de gnager hål på plaströren i trossbottnen, väggen eller liknande olämplig plats att få vattenskada på...
(vadå jag pessimist?
)
(vadå jag pessimist?
Klicka här för att svara