Hej
Har nyligen installerat ett pH höjande filter i huset och efter det fått bekymmer med skit i vattnet, analyser säger att de är för vattnet blivit hårt? Ligger på 8 på skalan om den nu hette dh eller va de va, skiten är brun och precis som järnflagor? Sätter igen blandare och allt ihop, bara på varmvattnet, vedeldar och har beredaren i toppen av acktanken. Någon som har nån ide vad detta kan vara? Vore tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, Calle

Vilken typ av rör har du i ditt system?Ändrat ph-värde kan medföra att gamla avlagringar/kalk kan lossna.
Gamla vattensystem hade ofta galvade rör/svarta rör, med tiden byggs dessa på med en beläggning som inte ser särskilt aptitlig ut , om man lossnar ett rör och tittar inuti, men som oftast endasr färgar vattnet lite brunt vill första spolningen på morgonen. Däremot om ph-värdet ändras kan mer lösas upp.

Redigerat:
De mesta som inte är slangar under huset är koppar rör. Tycker man borde kunna spola de rent? Eller byggs de på gång efter gång då? Mvh

Callehjalmaryd skrev:
De mesta som inte är slangar under huset är koppar rör. Tycker man borde kunna spola de rent? Eller byggs de på gång efter gång då? Mvh
Denna påbyggnad är normalt en långsam process under ett antal år men är ju helt beroende av vattenkvaliten. Har du möjlighet så öppna ett rör för att kolla statusen. Det är kanske i det närmaste helt igensatt?

Ja de klart, får väl se om man kan dela nånstans och komma åt, före monteringen av filtret för en månad sen va de inga bekymmer,
Nån jag prata med sa att hårt vatten som blir varmt bildar kalkavfärdning eller vad de hette, och jag funderade lite på om de kan vara på grund av att min beredare sitter i acktanken där värmen blir 90 grader till skillnad från en varmvattenberedare som kanske bara värmer upp till 60 grader.

Ja, kalken fäller ut och sätter sig i vv-beredare vid ca 60-70 gr. Sök i forumet det diskuterades häromdagen med rengöring.

Ok, tack för tipset. Vad ska jag söka på? Mvh Calle

Dåligt vattentryck - felsökning

Tyska hårdhetsgrader är ett sätt att mäta hur vattnet påverkar bl.a ledningsnätet. Det är ämnena kalcium och magnesium, ju mer du har ju hårdare vatten. I ett pH höjande filter tillför man en lätt löslig kalk det vill säga kalcium = hårdare vatten.
Höjer man ph värdet ökas även syreförbrukningen i vattnet vilket kan innebära att ev. Järn i vattnet ombildas till järnoxid. Detta syns ofta som "grus" i silen till kranen. Om du tar detta grus och gnuggar det i handen ser du att det löser upp sig och blir rödbrunt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.