Måste lyssna om någon har en idé om vad vi råkat ut för.
Förra året installerade vi helt nytt avlopp inkl tank, infiltration, helt nytt avlopp inne (kök och badrum) då det varken fanns vatten eller avlopp i huset som vi har renoverat.
Allt har fungerat klockrent från november förra året tills nu.
Det började rinna av långsamt från bad och tvätt i avloppet. Det har börjat bli översvämning på golvet från bad tvätt och även dusch. Det kluckar från samtliga avlopp numer (kök, toalett och bad/tvätt).
Avloppet går som ett Y. En del från kök genom badrum med tvättställ och toalett på vägen och en del från bad/tvätt och dusch. Båda möts för att gå ut ur huset till avloppstanken.
Men vad kan vara problemet? Är avloppstanken full? Kan det vara stopp i stammen utanför huset?
Vi har från början haft en vacumventil i stammen från köket. Det har inte varit några problem hittills med denna och vi tror inte att det är avluftningen som är problem. Men som sagt, hjälp!

Till att börja med så har du en slamavskiljare om du har en infiltration. Och kluckandet kan vara att det är på väg att bli stopp. Sen kan vaacumklockan vara boven. Har varit ut på många spolningar där man spolat som en galning utan framgång. Men sedan hittat en sån där klocka och tagit bort den och då har det funkat direkt. Prova att ta bort klockan först.

Kan även tillägga att ni kan ha svackor på utgående rör till avskiljaren eller rent utav bakvatten från infiltrationen. Då blir det hög nivå i brunnen som "håller emot" vattnet som vill rinna ut. Öppna avskiljaren och titta ner så att utloppet inte ligget under vatten/slamkaka.

tack för svar!
men en dum fråga från en mindre vetande...
vacumklocka? här bebehöver jag lite hjälp med vad det är och var jag kan finna?
ska också genast knata ut och titta i brunnen hur inloppet ligger. bakfall från infiltrationen känns spontant inte möjligt med tanke på hur det är byggt/lagt. har dock inga uppgifter på lutning och annat för det här, men grävaren var väldans noga med lutning och sådant när han lag detta.

Vacumventilen du beskriver i början är väl en avluftning? Dessa brukar sällan fungera länge. Så fungerar inte avluftningen så kan man få dessa bekymmer. Var så jag menade.

Aha, ja den tog vi bort här om dagen :) hjälper något men inte fullt ut.
Men jag står påklädd och redo att gå ut till slamavskiljaren för att se hur det ser ut där.

Återkom med hur det såg ut då. :-)

Låter som fullt i brunnen (slamavskiljaren högst sannolikt).
När vår är full efter ca 1 år så börjar det klucka i avloppen. Försvinner när slamsugaren har varit här.

TACK!! för hjälp Peter! Det tog lite tid innan vi fattat hur slamavskiljaren funkade o hur vi skulle hitta inloppet. Det var stopp i inloppet. Ordnat och fixat nu, så förhoppningsvis ska det vara klart nu :) Rinner fint hela vägen. Då vet vi vad som gäller framigenom.

Jag vet inte hur det ska se ut när det är fullt i slamavskiljaren Oldboy. Vi väntar på kommunen för slamsugning eftersom den är så nyinstallerad. tycker dock att det mest är vatten/vätska i slamavskiljaren .

Har bara sett ner i brunnen/slamavskiljaren en gång. Då såg det ut som en stor torvö med lite fukt i kanterna någon knapp meter ner.

Ta för vana att ta en hink vatten en eller två ggr i veckan och stälp i toaletten. Brukar hålla rent då.

Är det för dagens snålspolande wc Peter? Ett bad eller två varje vecka borde ha samma verkan som att hälla en hink vatten i toaletten. Och lite roligare :)

Ja det brukar bero på toaletterna. Självklart fungerar ett bad också! :-) Det ska vara gamla hederliga toaletter som sköljer ur 12 liter i stöten. Inte 4-6 liter som dagens snålspolande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.