Jag är på väg att dra en avloppsledning och använder 50 mm avloppsrör. Tänkte sätta ett vattenlås och funderar på hur jag ska göra det. Kan det fungera att använda 4 st 90-graders rörböjar och sätta ihop som ett u på ledningen. Där jag tänker mig i så fall är det ganska bra fall på ledningen (ca 30-35 grader)

Eller någon annan idé om hur jag löser vattenlåset?

Krilleman
I vilken installation ska du ha detta vattenlåset?

Att sätta 4st 90º böjar som vattenlås går fint. Smörj inte muffarna så mycket så det blir för glatt bara. Snarare trycker du i dom två som formar botten av vattenlåset ganska torrt så dom sitter!

Jag ska leda gråvatten från ett tvättställ till avloppet under huset. Då kör jag på böjarna!!

Smörja muffarna?? Vad smörjer man dem med och varför?

Krilleman
Vanliga avloppsdelar smörjer man normalt med glidmedel. Glidex är ett exempel.

11012164-origpic-d91aeb.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
11012164-origpic-06c249.gif

Tänk på att du antagligen kommer att behöva rensa vattenlåset förr eller senare!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tack för tipset!! Då ska jag köpa glidmedel också!! ;)

Precis som fahlis säger så kommer du ju bilda en luftficka där hår och annat kan samlas. Du kan inte gjuta in denna lösning utan möjlighet till inspektion. Därför som vattenlås alltid sitter i direkt anslutning till golvbrunn

AndersMalmgren skrev:
… vattenlås alltid sitter i direkt anslutning till golvbrunn
Inte alltid, ibland sitter de direkt under disklådan eller handfatet. :cool:

Direkt anslutning till utlopp då :P

Krilleman
Men om du nu bara ska ha ett tvättställ på denna 50mm ledning varför sätter du då inte ett vanligt pungvattenlås under tvättstället?

Tex flexipung från Faluplast. Klarar av nästan alla installationer till tvättställ! Finns på bauhaus

Jag tar till mig det ni skriver och ska fundera på ett vanligt vattenlås!!

Tack för allas hjälpsamhet!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.