Hallå, vi är nybörjarhusägare med huvudet under armen … vårt vatten har börjat smaka lite illa, så vi började "felsöka". Har b.la gjort vattenprover som visade på normalt förutom lite höga uran-halter. "Tjänligt med anmärkning".
Men till saken - inser att vi har två filter som vi inte bytt. Det ena förstår jag är ett bomullsfilter, och jag hittar nya sådana att köpa på nätet. Men vad är det i den andra behållaren? Där i är det en vad vi uppfattar solid blå patron som inte verkar gå att öppna? Jag hittar inte den någonstans på nätet att köpa ny.
Skulle gärna få förklarat för mig hur reningen går till, går det först in i bomullsfiltret och sedan i den andra, vad det nu är?
Kan vi med hjälp av dessa sänka uranhalterna tror ni?
Men till saken - inser att vi har två filter som vi inte bytt. Det ena förstår jag är ett bomullsfilter, och jag hittar nya sådana att köpa på nätet. Men vad är det i den andra behållaren? Där i är det en vad vi uppfattar solid blå patron som inte verkar gå att öppna? Jag hittar inte den någonstans på nätet att köpa ny.
Skulle gärna få förklarat för mig hur reningen går till, går det först in i bomullsfiltret och sedan i den andra, vad det nu är?
Kan vi med hjälp av dessa sänka uranhalterna tror ni?
Det första är mycket riktigt ett partikelfilter, det andra är troligen ett kolfilter.
En vattenanalys bör göras utan dessa filter för att utesluta ev. Rester i filtren som då kan påverka resultatet.
Inget utav dessa åtgärdar dessvärre uranet nämnvärt. Man rekommenderar att åtgärda uranet vid halter över 15 vid långvarig användning. Då uranet organ som lever och njurar negativt.
Det räcker dock att årgärda vattnet för mat och dryck, men man kan även rena hela huset med filter. Annars är det osmosrening som gäller med en extra kran i köket.
En vattenanalys bör göras utan dessa filter för att utesluta ev. Rester i filtren som då kan påverka resultatet.
Inget utav dessa åtgärdar dessvärre uranet nämnvärt. Man rekommenderar att åtgärda uranet vid halter över 15 vid långvarig användning. Då uranet organ som lever och njurar negativt.
Det räcker dock att årgärda vattnet för mat och dryck, men man kan även rena hela huset med filter. Annars är det osmosrening som gäller med en extra kran i köket.
Tack för snabbt svar!
Bör kolfiltret också bytas ut lika ofta?
Vi gjorde vattenprovet med dessa i, kan det ha påverkat just uran-halten tro - som var det som stack iväg? De andra värdena var okej.
Osmos-rening med en extra kran, hur fungerar det?
Bör kolfiltret också bytas ut lika ofta?
Vi gjorde vattenprovet med dessa i, kan det ha påverkat just uran-halten tro - som var det som stack iväg? De andra värdena var okej.
Osmos-rening med en extra kran, hur fungerar det?
Nej, kol påverkar inte uranet. Kol åtgärdar man ofta humusämnen med.
Om du monterar bort kolfiltret och spolar upp vattnet i ett handfat eller badkar brukar man kunna se en gulton på vattnet om det finns humus.
Osmosrening är bland den effektivaste reningen som finns idag. Den renar ner till saltvattnets molekyl.
Forumet tillåter dock ingen reklam, så jag kan dessvärre inte rekommendera dig några modeller.
Men om skickar utanför tråden kan vi gå igenom dom alternativ som finns.
Mvh Morgan
Om du monterar bort kolfiltret och spolar upp vattnet i ett handfat eller badkar brukar man kunna se en gulton på vattnet om det finns humus.
Osmosrening är bland den effektivaste reningen som finns idag. Den renar ner till saltvattnets molekyl.
Forumet tillåter dock ingen reklam, så jag kan dessvärre inte rekommendera dig några modeller.
Men om skickar utanför tråden kan vi gå igenom dom alternativ som finns.
Mvh Morgan
Klicka här för att svara



