I vårt hus finns det ett rum som redan var förberett för badrum när vi köpte det, med vatten framdraget och allt. Vi kommer aldrig att bygga något badrum i det rummet och vill därför ta bort alla rör och plugga tillförseln vid källan (Bla för att det kan bildas obehagliga bakterier i det stillastående vatten som uppstår i de framdragna rören)

Problemet är att alla rören är ingjutna i en betongplatta så det är väldigt svårt att härleda var de kommer ifrån. Jag misstänker att det man ser på bild 1 är ett "matarrör" och tre förgreningar till dusch, vask och wc. En uppsättning för varmt och en för kallt. Men det är bara en gissning.

På bild två ser man inkommmande vatten i huset. Jag trodde först att de olika rattarna var till olika slingor för tappvatten, men efter att ha stängt samtliga och fortfarande ha vatten i alla husets kranar så misstänker jag att rattarna är till radiatorvattnet. Jag tror istället att det är de lödade rören vid den röda pilen som är olika slingor tappvattnet.

Eftersom de flesta rören är lödade i alla ändar så kan jag inte provöppna och testa mig fram. Röret vid den tilltänkta duschen har dock en klämringskoppling så jag har kunnat konstatera att rören är inkopplade. Har ni några tips/idéer på hur jag kan ta reda på vilka rör som ska pluggas så att jag kan ta bort rören?

EDIT: Jag glömde att ladda upp bilden med den röda pilen. Men jag menar rören rakt under vattenmätaren.

• IMG_1635.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1639.png
    Skapa konto
Redigerat:
Här är alla vattenrör i det tilltänkta badrummet
alla.png
Skapa konto

Det stämmer väldigt bra med antalelet rör i den här förgreningen som finns i väggen till rummet. Stämmer även bra med att det är ett extra kallvattenrör till WC som är lite grövre än övriga.

Vad tror ni om den här planen? Jag stänger av vattnet i huset sågar av rör F och E och pluggar dessa med klämringskopplingar. DEssa rör är av grövre dimension än övriga och bör vara matning. Om det funkar så har jag kommit en bra bit på vägen. (Är osäker på om E eller A är kallvattentillförseln eftersom båda är grova, men jag kommer att chansa på E)
inkommande.png
Skapa konto

Nästa steg blir att hitta var tillförseln till förgreningarna härstammar ifrån. Då tänkte jag prova att trycka in en vajjer som jag använder för att dra el genom VP-rör och försöka att höra vilket rör som det skramlar i, för att veta vilka rör som ska pluggas (vid den andra bilden i mitt första inlägg).

Ge mig gärna era synpunkter. jag behöver lite moraliskt stöd. Det kan gå åt skogen det här :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.