Jag har kommunalt avlopp så dimensioneringen borde inte vara något problem.

Corre, hur hade du tänkt att jag skulle använda rörisoleringen? På ett pexrör i ett avloppsrör?

Jag tänkte mig 3st 15 el 16 PEX tillsammans, VV, Värme T&R. Dessa får en skål rörisolering så tajt som möjligt och tejpad, tvärsnitt blir väl runt 22-25mm på den bundlingen.
Sen utanpå denna innre skål två skålar av en grövre dimension som också den är tejpad med flrskjutna skarvar. Alt köpa tunna liggunderlag och skära i remsor och tejpa över. Allt för att få till ~30mm isolering. Hela paktet skjuter man sen in i en kulvert.

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
Jag har hört att biltemas rörisolering inte isolerar så bra men jag vet inte.
Jag hade nog kört på avloppsröret i en låda av 10 cm cellplast och lagt ner vatten och avloppsslangen i lådan men utanför avloppsröret så finns där gott om plats för allt möjligt sen

corre skrev:
Jag tänkte mig 3st 15 el 16 PEX tillsammans, VV, Värme T&R. Dessa får en skål rörisolering så tajt som möjligt och tejpad, tvärsnitt blir väl runt 22-25mm på den bundlingen.
Sen utanpå denna innre skål två skålar av en grövre dimension som också den är tejpad med flrskjutna skarvar. Alt köpa tunna liggunderlag och skära i remsor och tejpa över. Allt för att få till ~30mm isolering. Hela paktet skjuter man sen in i en kulvert.
Smart, smart.. nu tror jag vi är hemma.
Ca 4 meter av kulverten går under huset, och ca 10m under jord. Om jag kör 110mm rakt rör från tvättstugan ut under golvet, och sedan under mark gör en övergång till 160mm rör, så borde jag klara mig med en böj och sedan ett rakt rör fram till Attefallstugan. Om jag virar in avloppsröret som går under mark i några lager bubbelplast och sedan åldersbeständig plast och sedan tejpar ordentligt så borde det hålla sig torrt. Sedan lägger jag markisolering ovanför röret (100 mm EPS).

kulvert.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kulvert2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack vare att jag kör 160mm så borde det inte vara något problem att dra igenom en rejäl korv av hemmaisolerad pex genom böjen, och det finns plats för både PEM-slang, kallvatten och värmekabel.

Den här lösningen borde slå köpekulvert på fingrarna vad gäller både pris/prestanda. Snabb kalkyl:

NU:
5 m avloppsrör 110 mm + 10m 160mm avloppsrör + böj ~1000 kr.
Cellplast ~500 kr
Bubbelplast + åldersbeständig plast ~500 kr
Totalt nu ca 2000 kr.

SEN:
Pexrör 75m ~ 1500 kr
PEM Slang ~ 200 kr
Isolering ~ 1000 kr
Värmekabel ~1000 kr
Total sen: ca 4000 kr

Summa för hela lösningen: 6000 kr

Köpekulvert kostar från 600 kr metern, så en köpelösning hade kostat kanske 10000 - 11000 i utgift nu.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Värmekablen är iofs rätt lite pengar, bra att ha osv..
Men med värmen påslagen så kommer inte den behövas.

Tejpa skarvarna på avloppsröret med en bra tejp för att hindra fukten.
Bubbelplasten tror jag inte på. Marktrycket kommer komprimera den helt.
Möjligen om du vill lägga tiden på att tillverka rörskålar av cellplast.
Tex en fyrkantig låda av 50mm cellplast som limas ihop, samt med en trekantstav i innerhörnen så avloppsröret omsluts maximalt i en sexkantlåda.

Med ett överdimensionerade C33 raddar i stugan kan du köra ut extremt låg temp i värmeslangen, det i sin tur minskar effektförlusten.

Skulle jag behöva bygga kulvert i framtiden och inte köper en färdig så är det vi kommet fram till nog väldigt nära hur jag gjort.

Redigerat:
Blir det verkligen så mycket marktryck? Nåväl, räknar jag på det så hamnar cellplastlådan i ungefär samma prisklass, en 50mm skiva kostar 30 spänn på byggmax så man får mer isolering för ungefär samma pengar. Drar man ett svep av åldersbeständig plast runt lådan och tätar med fogskum innan man lägger på en 10 cm skiva som markisolering ovanpå så borde det hålla sig hyfsat torrt också tycker jag.

En sån här lösning borde ju prestera bättre än köpekulvert då man har fyra lager isolering. 3 cm cellpolyeten runt rörpaketet, luften i kulverten, luften i kanalen och 5 cm cellplast.

Syftet med värmekabeln var mest att kunna tina upp paketet om det av någon anledning skulle frysa. T.ex. avstängd värme.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.