Hej,
Vi har en egen borrad brunn (60 meter) på tomten. Nu behöver jag fixa vatten till utsidan så att vi kan vattna gräsmattan m.m. Har ni någon bra lösning på hur jag på ett enkelt sätt kan ordna bevattning utomhus?
Jag skulle vilja ha något som kopplas direkt vid borrhålet. Finns det någon pump som lämpar sig att koppla direkt ett vattenutkast... Hur skulle ni ha gjort?
Vi har en egen borrad brunn (60 meter) på tomten. Nu behöver jag fixa vatten till utsidan så att vi kan vattna gräsmattan m.m. Har ni någon bra lösning på hur jag på ett enkelt sätt kan ordna bevattning utomhus?
Jag skulle vilja ha något som kopplas direkt vid borrhålet. Finns det någon pump som lämpar sig att koppla direkt ett vattenutkast... Hur skulle ni ha gjort?
Ja jag har en befintlig pump i brunnen. Jag tänkte först göra en förgrening precis som du säger. Men sen insåg jag att pumpen då kommer att vara igång konstant när vattenspridarna är igång. Fick för mig att pumpen inte skulle må bra av att vara igång? Dessutom antar jag att pumpen vill pumpa X liter vatten medans spridaren ger betydligt lägre volymer. Vad händer då?
Produkter som diskuteras: "vattenspridarna"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Om pumpen går hela tiden utan att du tar ut vatten, så blir den varm... och varmgång är inte bra.
Pumpen tar inte skada av att gå hela tiden så länge du har ett uttag - flöde - genom pumpen.
Vi pratar ju ändå om en begränsad tid ? Dvs du tänker väl inte bevattna flera dygn i sträck?
Pumpen tar inte skada av att gå hela tiden så länge du har ett uttag - flöde - genom pumpen.
Vi pratar ju ändå om en begränsad tid ? Dvs du tänker väl inte bevattna flera dygn i sträck?
Nä inte flera dygn men ska lägga färdigrullat gräs om några veckor. Kommer nog att behöva vattna en hel del om det är varmt.
Så pumpen anpassar sig efter flödet? Annars kanske man kan gräva ner en tank på 1000 liter som fylls och sen använda en http://www.jula.se/drankbar-pump-drain-12000-comfort-200l-min-850w-731083
Så pumpen anpassar sig efter flödet? Annars kanske man kan gräva ner en tank på 1000 liter som fylls och sen använda en http://www.jula.se/drankbar-pump-drain-12000-comfort-200l-min-850w-731083
Ser inte vad du vinner. Då får ju denna pump gå kontinuerligt när du vattnar ??? !!!! 
Möjligen ser jag en vinst med en extra tank + pump om du planerar att återanvända regnvatten för bevattning, men det var väl inte det ursprungliga frågeställningen?
Möjligen ser jag en vinst med en extra tank + pump om du planerar att återanvända regnvatten för bevattning, men det var väl inte det ursprungliga frågeställningen?
Redigerat:
Varför krångla till det? Din pump klarar det där utmärkt, den är byggd för att pumpa vatten i många tusentals timmar.
Vad har du för typ av pump? Djupvattenpump? Tänk på att du måste ordna en vatttenkran utomhus så den inte fryser sönder. Tex självdränerande kran. Rören dit måste också hållas frostfria eller tömmas vintertid om det är risk för frost.
Det är därför som man oftast monterar vattenutkastare genom vägg.
Vad har du för typ av pump? Djupvattenpump? Tänk på att du måste ordna en vatttenkran utomhus så den inte fryser sönder. Tex självdränerande kran. Rören dit måste också hållas frostfria eller tömmas vintertid om det är risk för frost.
Det är därför som man oftast monterar vattenutkastare genom vägg.
Jag är bara nojjig över att den skall gå sönder om den pumpar max under X timmar men bara får fram X liter via spridaren. Så detta är alltså inga problem? 
Den är en Grundfos ca 4 år gammal, pumpar från 50 meters djup.
Den är en Grundfos ca 4 år gammal, pumpar från 50 meters djup.
Den befintliga pumpen, är inte den kopplad till en hydrofor/hydropress? Är det samma brunn som ni tar vatten ifrån till hushållet?
Om det är så, så kopplar du bara ett vattenutkast direkt efter hydropressen/hydroforen, så kommer pumpen fylla på med vatten när det behövs och vattningen av gräsmattan kommer funka galant..
På bilden kan man se hur vår trädgårdsbevattning går ut direkt från hydroforen och upp på väggen där den sitter i en FMM utkastare.. Funkar perfekt..
Om det är så, så kopplar du bara ett vattenutkast direkt efter hydropressen/hydroforen, så kommer pumpen fylla på med vatten när det behövs och vattningen av gräsmattan kommer funka galant..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden kan man se hur vår trädgårdsbevattning går ut direkt från hydroforen och upp på väggen där den sitter i en FMM utkastare.. Funkar perfekt..
Redigerat:
Nej, det är inget problem. Den pumpar inte mer än den behöver, sluta oroa dig nu - folk har ju vattnat sina gräsmattor med vanliga pumpar förrFröberg skrev:
Även om pumpen sitter på 50 m djup så är arbetet den utför bara att pumpa vattnet från ytan av vattenpelaren i borrhålet samt bygga upp önskat tryck. När vattenytan sjunker i borrhålet får pumpen jobba hårdare.
Det viktiga är att du har ett borrhål som ger gott om vatten. D v s stor tillrinning.
Det viktiga är att du har ett borrhål som ger gott om vatten. D v s stor tillrinning.
Tack för alla svar. Kom att tänka på ett par saker...
Om jag tar vatten mellan borrhålet och hydropressen antar jag att hydropressen kommer att arbeta bakvänt? När trycket går ner slår pumpen på.
Är det verkligen så bra för hydropressen att arbeta så?
Om jag tar vatten mellan borrhålet och hydropressen antar jag att hydropressen kommer att arbeta bakvänt? När trycket går ner slår pumpen på.
Är det verkligen så bra för hydropressen att arbeta så?
Vad då arbeta? Hydropressen är ju en tank som inte utför något arbete. Funktionen är "ett mellanlager" - buffert för tryckfall.Fröberg skrev:
Vad menar du med att "arbeta" bakvänt?