Hej!
Vattenmätaren till stugan visade sig läcka som ett såll vid inkoppling i helgen, nu behöver jag få tag på en ny eller reparera den jag har. Problemet är att jag inte hittar någon som säljer/reparerar sådana. När jag söker på nätet hittar jag bara en massa nätbutiker som säljer men inga butiker dit jag kan gå och få en ny i näven. Någon som har tips om något ställe i eller runt Göteborg som kan hjälpa mig? Finns ju massor av vvs-installatörer men hittar inga som verkar pyssla med den här sortens tjänster....?
Tack på förhand!
ToRy
Så här ser den befintliga ut.....
Vattenmätaren till stugan visade sig läcka som ett såll vid inkoppling i helgen, nu behöver jag få tag på en ny eller reparera den jag har. Problemet är att jag inte hittar någon som säljer/reparerar sådana. När jag söker på nätet hittar jag bara en massa nätbutiker som säljer men inga butiker dit jag kan gå och få en ny i näven. Någon som har tips om något ställe i eller runt Göteborg som kan hjälpa mig? Finns ju massor av vvs-installatörer men hittar inga som verkar pyssla med den här sortens tjänster....?
Tack på förhand!
ToRy
Så här ser den befintliga ut.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där ska du varken laga eller byta själv, det måste vattenleverantören stå för (kommunen?). Den brukar vara plomberad så att man inte ens kan skruva bort den utan att bryta plomberingen. Hör av dig till din kommun.
Är det eget vatten så är det ju en annan sak, men då förstår jag inte vad man ska med en vattenmätare till.
Är det eget vatten så är det ju en annan sak, men då förstår jag inte vad man ska med en vattenmätare till.
Eget vatten. Vi är tre hus på gemensam brunn och mätarna används för att se vem som förbrukat vad så att man kan räkna ut hur mycket man skall betala på elförbrukningen för pumpen....
Kan ju säga att de fyra somrar vi hittills haft stugan har vi nog precis krupit över en hundralapp i elkostnad för vår del.... totalt alltså...
Kan ju säga att de fyra somrar vi hittills haft stugan har vi nog precis krupit över en hundralapp i elkostnad för vår del.... totalt alltså...
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Du kanske kan höra med lokala vattenverket om de har någon begagnad du kan få gratis/billigt. De byter ju ut dem regelbundet, och skulle den råka visa några procent fel, så blir det ju kanske en 50 öring fel på elräkningen.
Sök på flödesmätare så hittar du nog lite bättre.ToRy skrev:Eget vatten. Vi är tre hus på gemensam brunn och mätarna används för att se vem som förbrukat vad så att man kan räkna ut hur mycket man skall betala på elförbrukningen för pumpen....
Kan ju säga att de fyra somrar vi hittills haft stugan har vi nog precis krupit över en hundralapp i elkostnad för vår del.... totalt alltså...![]()
Om alla tre har samma enorma årliga kostnad för vattnet så ser jag inte vinsten i att lägga ut ett par hundralappar för att kunna dela på betydligt mindre belopp.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Testade flödesmätare men då hamnar jag bland golvvärmelänkarna... Tack ändå för tipset!Olsin skrev:
Innan förra sommaren var vi fyra hus varav två var åretruntboende och de har ju betydligt högre förbrukning så klart. Förra året borrade en av de två egen brunn så nu är vi bara ett året runt och två sommarstugor. Håller dock med till fullo, det känns jädrigt dumt att betala hundralappar för en mätare som ska visa att vi behöver betala några tior i förbrukning varje år men som sagt, det ska mätas - till varje pris....
Tackar för tipsen om nödlösningar! Hoppas dock lösa en ny/lagad mätare innan torsdagen är slut. Har så mycket annat kul att greja med vid stugan så jag vill inte hålla på att fippla med kopplingar, rör och skit och sen i alla fall senare behöva byta till en mätare. Lägger hellre ett par hundringar extra om jag kan lösa mätaren snabbt, frågan är ju då bara var??? :screwy:
Mattetvilling, den där blåa snygga saken, vad ska du ha för den? Snabb affär!
Mattetvilling, den där blåa snygga saken, vad ska du ha för den? Snabb affär!
Åk till närmaste kommunala vattenverk och fråga snällt. Det brukar finnas en egen avdelning som bara pysslar med vattenmätarna. Dom brukar ha äldre nyrenoverade liggandes.
Alternativt så kliver du in på en lokal rör-butik och beställer RSK 5191599 tills på torsdag. (just denna finns endast hos ahlsell) Grundpriset i katalogen är 984:- plus moms. Men alla större firmor betalar ca 300:- plus moms. Så lite prutmån finns. Finns på lager för leverans dagen efter!
edit:
Det kan ju också vara bra att du bekräftar bygglängden (190mm) och att det verkligen är ca33mm över gängorna!
Alternativt så kliver du in på en lokal rör-butik och beställer RSK 5191599 tills på torsdag. (just denna finns endast hos ahlsell) Grundpriset i katalogen är 984:- plus moms. Men alla större firmor betalar ca 300:- plus moms. Så lite prutmån finns. Finns på lager för leverans dagen efter!
edit:
Det kan ju också vara bra att du bekräftar bygglängden (190mm) och att det verkligen är ca33mm över gängorna!