9 798 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Regnvatten till fritidshus
Det är verkligen en bra fråga... Jag har inte riktigt enats med mig själv. Efter lite snack med min ärade fader (Detta är mitt första projekt och jag själv är 20 år) så verkar det som att vi skall pröva ett brunnsborr-företag med vatten garanti. Och skulle det nu brista så slipper vi en del av kostnaderna.anaitis skrev:Nu ska jag inte på ngt sätt diktera hur du ska göra, men om det vore jag som hade ett fritidshus där och som jag använder lite då och då hela året skulle jag fundera på att ha
- en modern torrtoa
- en rimligt stor tank för regnvatten (inte 40 m3 men kanske 3 eller 8?)
- vara beredd att beställa en fyllning av tanken om det kom en längre torrperiod (men det regnar en hel del även på sommaren i det inre av Skåne)
- kanske fundera på ngt uppspännbart regnsegel för att få ihop mer vatten
- det kanske går att ersätta duscning på sommaren med bad i ngn av de närbelägna sjöarna?
Ett borrhål med mkt foderrör blir dyrt!
Men allt beror på vilken bekvämlighetsgrad man önskar sig.
[Jag har inte byggt ett hus där vi inte haft vatten från början, utan brunnen har helt sonika sinat efter att ha varit fungerande en tid]
Jag tror inte jag förstått riktigt hur du har det nu och tänkte försöka förklara hur jag har fattat det så får du rätta mig där jag förstått fel. Skulle jag fattat rätt så har du nog gjort lite fel, vilket skulle vara bra för dig då du ganska lätt skulle kunna ändra lite och testa på nytt.
Först har du en grävd brunn med betongringar som sinat, i den har du drivit ner en rörspets (är det en 2" som är borrad eller slitsad?) Spetsen har du drivit ner 13-15m vilket är ett par meter ner i lera då den börjar på ca 10m.
Sedan har du grävt ur runt spetsen och fördjupat den grävda brunnen. Men jag antar att ni bara grävt en liten bit och inte 15m ner tills där intaget på rörspetsen är.
Jag förstår det sedan som att ni försökt ta vatten ur den grävda brunnen och inte med slang ner i rörspetsen, är det rätt uppfattat? Isådana fall har ni ju inte testat om rörspetsen ger vatten. Om ni skulle testat den riktigt så antar jag i alla fall att den inte har gett eller kommer ge något vatten då den står i lera. Permabiliteten i lera är extremt dålig.
Så med domkraft skulle ni kunna försöka lyfta spetsen så att den kommer upp ovanför leran. Då har ni en sportslig chans att få fram vatten.
Angående bergborrning eller jordborrning så är det dyrar att borra till berg då foderrören kostar en heldel. Fritt ur minnet och säkerligen lte fel så skulle jag tippa att det kostar ca 700:-/m att borra till berg och sedan i berg ca 300:-/m.
Ringarna som du pratar om förstår jag inte riktigt vad det är? Om det är betongringar så är det absolut inget du behöver ha utan dom borrar ner till lämlipgt djup och sedan sticker foderröret upp ovanför mark.
Först har du en grävd brunn med betongringar som sinat, i den har du drivit ner en rörspets (är det en 2" som är borrad eller slitsad?) Spetsen har du drivit ner 13-15m vilket är ett par meter ner i lera då den börjar på ca 10m.
Sedan har du grävt ur runt spetsen och fördjupat den grävda brunnen. Men jag antar att ni bara grävt en liten bit och inte 15m ner tills där intaget på rörspetsen är.
Jag förstår det sedan som att ni försökt ta vatten ur den grävda brunnen och inte med slang ner i rörspetsen, är det rätt uppfattat? Isådana fall har ni ju inte testat om rörspetsen ger vatten. Om ni skulle testat den riktigt så antar jag i alla fall att den inte har gett eller kommer ge något vatten då den står i lera. Permabiliteten i lera är extremt dålig.
Så med domkraft skulle ni kunna försöka lyfta spetsen så att den kommer upp ovanför leran. Då har ni en sportslig chans att få fram vatten.
Angående bergborrning eller jordborrning så är det dyrar att borra till berg då foderrören kostar en heldel. Fritt ur minnet och säkerligen lte fel så skulle jag tippa att det kostar ca 700:-/m att borra till berg och sedan i berg ca 300:-/m.
Ringarna som du pratar om förstår jag inte riktigt vad det är? Om det är betongringar så är det absolut inget du behöver ha utan dom borrar ner till lämlipgt djup och sedan sticker foderröret upp ovanför mark.
-------------------------------Tjacko skrev:Jag tror inte jag förstått riktigt hur du har det nu och tänkte försöka förklara hur jag har fattat det så får du rätta mig där jag förstått fel. Skulle jag fattat rätt så har du nog gjort lite fel, vilket skulle vara bra för dig då du ganska lätt skulle kunna ändra lite och testa på nytt.
-----------------------------
- 2" borrad, Spetsen är frilagd i princip hela vägen ned.
--------------------------------
Jag förstår det sedan som att ni försökt ta vatten ur den grävda brunnen och inte med slang ner i rörspetsen, är det rätt uppfattat?
---------------------------------
- Gjort på riktigt vis med slang ner i rörspetsen.
----------------------------------------
---------------------------------------
-En god idé.
--------------------------------------
-------------------------------------------
Angående ringarna, så förstod jag faktiskt inte själv vad Olssons Brunnsborrning (refererar till fakturan som tidigare postats i tråden) menar med Ringset som skulle kosta 1000kr styck. Därför undrar jag vad de används till och i vilken omfattning.
Pratat en hel del i telefon idag och detta är vad som jag fick reda på:
Jag fick efter ett desperat skrik efter hjälp direktkontakt med en av personerna som sköter det kommunala vattnet i det närliggande området. Trots att de för några veckor sedan var så motstridiga att släppa till en service plint till vårt område, har de nu ändrat sig och de är villiga att släppa till en service plint till oss så att vårt område får vatten. Villkoret är att vi skulle se till så att hela området får vatten. Jag är helt och hållet säker på att majoriteten av de boende är intresserade av kommunalt vatten, Därför är första steget att ta upp detta på Samfällighetens nästa möte. Är tillräckligt många intresserade kommer vi köra linan ut.
Tillstånd från Sydvatten är redan fixat, så nästa steg blir att tala med en av grannarna vars tomt ligger mellan serviceplinten och samfällighetens vägar. Får vi OK från grannen så ser jag inget större hinder till varför vi inte skulle kunna fixa kommunalt vatten i Humlamaden.
Någon som vet om Vägverket produktion tar på sig sådana uppdrag? (ca 30 hus) och ett par kilometer slang/rör som jag ser det.
Det låter ju bekvämt om du har chans att få kommunalt vatten.
Men har ni grävt nästan 15m :eek: det låter ju nästan omöjligt. Men som jag förstår hade ni inte grävt hela vägen ner och det är väl bara sista metern som intaget på spetsen sitter. Har ni grävt ur hela vägen och återfyllt med grovt material finns det såklart ingen anledning att lyfta spetsen men står den i lera så är det ide. Men om ni grävt så djupt, hade ni återfyllt eller satt betongringar hela vägen? Om ni har ringar har du mätt gvy hur djupt under mark den ligger? Skulle det vara torrt är det ju ingen ide att försöka lyfta spetsen. Om det inte ger något efter lyft så skulle du kunna pröva att driva ner den under leran, det är inte alls omöjligt att det finns vatten där.
Men har ni grävt nästan 15m :eek: det låter ju nästan omöjligt. Men som jag förstår hade ni inte grävt hela vägen ner och det är väl bara sista metern som intaget på spetsen sitter. Har ni grävt ur hela vägen och återfyllt med grovt material finns det såklart ingen anledning att lyfta spetsen men står den i lera så är det ide. Men om ni grävt så djupt, hade ni återfyllt eller satt betongringar hela vägen? Om ni har ringar har du mätt gvy hur djupt under mark den ligger? Skulle det vara torrt är det ju ingen ide att försöka lyfta spetsen. Om det inte ger något efter lyft så skulle du kunna pröva att driva ner den under leran, det är inte alls omöjligt att det finns vatten där.
Vi har verkligen inte grävt alla 15 meter, vi har bara frilagt den *första 1½ metern, det var jobbigt ändå, slutet på spetsen är tyvärr kvar i leran, störst troligt därför vi inte fått den vattenmängd vi önskat.
*Ingen idé att gräva längre då det är alldeles för tungt för 2 man att göra. Det skulle ta väldigt lång tid.
Fyllt på med grovt material är gjort, men eftersom spetsens slut är nere i leran så är det som du säger. Det ger inget vatten.
Ingen idé att lyfta spetsen då jag tittat till brunnen idag, snustorrt.
Om vi inte löser den kommunala biten, kommer vi försöka ta oss igenom lerlagret för att försöka hitta det vattenbärande lagret därunder.
*Ingen idé att gräva längre då det är alldeles för tungt för 2 man att göra. Det skulle ta väldigt lång tid.
Fyllt på med grovt material är gjort, men eftersom spetsens slut är nere i leran så är det som du säger. Det ger inget vatten.
Ingen idé att lyfta spetsen då jag tittat till brunnen idag, snustorrt.
Om vi inte löser den kommunala biten, kommer vi försöka ta oss igenom lerlagret för att försöka hitta det vattenbärande lagret därunder.
Redigerat:
Klicka här för att svara