OK, en till fråga kring vattenprover och filter.

Djupborrad brunn ( i berg) från 1997 tror jag, 57 meter djup.
Köpte tomten nyligen, har slängt gammal utrustning. Tog dit en spolbil som spolade hålet när jag ändå höll på. Nu sitter det 32-PEM-slang med 3-fas pump nere i hålet, 5-10 m över botten.

Kraftiga järnflagor (innan spolningen) men fortsatt kraftig järnsmak gjorde att vi tog ett första vattenprov:
Prov1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prov1-sida2.jpg
Skapa konto

Köpte sen på rekommendation ett Twintec S3 från Brava. Ett saltfilter för att få bort järn/mangan m.m.
Tycker det fungerade rätt bra.

I somras uppstod kraftig svavelväte-lukt som fortsatte nån månad eller två. Tog då ett nytt prov:

Prov2.jpg
Skapa konto
Prov2-sida2.jpg

Svavelvätet är nu i princip borta men jag funderar på om jag ändå bör göra någon åtgärd?

Finns det någon kunnig här på forumet som kan ge ett råd så att jag har lite kött på benen innan jag kontaktar vattenreningsföretagen igen?

Tack på förhand.

Järn, mangantalet har ökat nåt enormt.
Vad har du för tryckkärl?
Om du kopplar förbi filtret och spolar kallvatten i ett glas samtidigt som du luktar i glaset, luktar det svavel?

mogge_73 skrev:
Järn, mangantalet har ökat nåt enormt.
Vad har du för tryckkärl?
Om du kopplar förbi filtret och spolar kallvatten i ett glas samtidigt som du luktar i glaset, luktar det svavel?
Bägge proven togs före filtret. Järn och mangan har ökat mycket ja, varför en firma jag pratade med anser att nu räcker inte det befintliga filtret till utan vill sälja på mig ett mycket större och dyrare filter.
Tydligen så ger allting över 0,5 en anmärkning vad gäller järn, och nu har jag ca 3.0.

Svavelväte-lukten var väl en månad eller två i somras, men är nu i princip helt borta, ingen aning om varför. jag kan lukta före filtret men tror inte det skulle ge någon lukt där heller,

En variant på ett dyrt filter skulle enligt försäljaren vara en luftinjektor och därpå ett sandfilter, då skulle troligen mycket av järnet bli tills stora partiklar som fastnar i sandfiltret, och så räcker befintligt filter till att det resterande. Luftinjektorn skulle då också lösa problemet med svavelväte som efter vad jag förstår oftast beror på syrebrist i vattnet.

Jättesvårt sånt här, speciellt som branschen verkar vara totalt överprissatt vad gäller filter och liknande.

Svavelväte bildas ofta av skiffer och då alltid i syrefattiga miljöer. Svavelväte kan binda sig i joniseringsmassan (saltfilter) och då förstöra massan. Det är därför viktigt att man neutraliserar svavelväte innan man sätter in ett sådant filter. Kontrollera som jag sa före filter så märker du om du har kvar svavel. Något har kraftigt förändrat ditt vatten, kan vara någon i din närhet som borrat antingen för bergvärme alt. Vattenbrunn.

Antingen sätter man in ett sandfilter och en syresättare innan som då neutraliserar svavelvätet och sedimenterar bort järn och mangan och har ditt filter kvar. Alternativt byter man bort det befintliga till ett kombifilter som tar allt. Tyvärr är det väldigt höga värden järn och mangan vilket gör underhållskostnaden lite hög på det senaste.

Slå iväg ett mejl till mig på mogge_73@hotmail.com så kan jag förklara mer.

Mvh Morgan Gagnert

Stort tack Mogge, har mailat dig nu om du har lust att berätta lite mer.

Jag kan inte se att jag fått nåt, ännu.

OK, nytt försök nu från annat konto.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.