Hej!

Undrar om någon har koll på hur det ligger till...

Kommunens spillvattenledning går mitt igenom min tomt, ungefär mitt på min tomt finns ett stick som sedan går ut i en brunn vid huset.

Pga av att bla bräddavloppet vid pumpstation ligger högre än sticket ned till mig har det vid ett par tillfällen runnit avloppsvatten ned i källaren.

Kommunen har gått med på att åtgärda problemet...

Men efterhand har det tillkommit saker som jag måste åtgärda för att de ska kunna utföra arbetet, eller vädret har varit för dåligt och utredningar som måste göras och göras om...
Allt som allt har vi hållet på i över 6 år, den ena ursäkten efter den andra.

Bla tvingad att dra om dränvattnet som var kopplad till spillvattennätet och det är endast dräneringsvatten så ni kan själva räkna ut hur lite vatten det handlar om, finns iof en spygatt i källartrappen men den sa jag att jag kunde sätta tak över...Ok om stuprören varit kopplade på spillvattnet, nu är det ju inte så utan bara lite dräneringsvatten.
Svaret på varför var att de strävar att minska belastningen på pumpstationen och att de har rätt att kräva detta.
Känns som de gör allt för att göra det så svårt, dyrt och krångligt för mig som möjligt...

Så nu har jag fått fixa en brunn för dränvattnet med pump ut i närmaste vattendrag enligt anvisningar.
Halva trädgården är uppgrävd...

Jaja nu är det gjort...

Men min invändning är att när jag nu fått bekräftelse på att allt är ok för att börja arbetet och att de snart skall återkomma med ett datum meddelar dom att de kommer att flytta anslutningspunkten från min brunn 10-20 meter bort till backventilen som de skall installera.
Rören skall inte flyttas bara en backventil som monteras på sticket.
Första gången på dessa år som jag hör något om detta..
Nu ser de väl sin chans att bli av med ansvar för de gamla rören?
Detta betyder de tvingar mig att ta över ansvaret för kommunens gamla ledningar!

Har sett på ledningskartor att det är deras ledningar.

Detta kan väl inte vara rätt???

Kan de tvinga mig att ta över deras gamla ledningar?

Dessutom anser jag att de borde ha informerat mig om att de ämnade ändra anslutningspunkt när de lämnade åtgärdsförslag samt krav på mina åtaganden för genomförande.
Då skulle jag ju kunnat dra om dessa rör när jag ändå hade en firma där och grävde upp tomten till dräneringsbrunnen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.