Hej, upptäckte precis att det läcker lite I en varmvattenskoppling I badrummet (övre röret). Försökte dra åt den men det känns som om hela röret skall ge sig. Vad göra? Är det att lossa (med vattnet avstängt) och dra på lin? läckage.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ska inte ta på lin, det där är en klämringskoppling. Stäng av vattnet och kolla så att röret går in i botten på kopplingen och dra sedan åt den.

• Gilla
Martin BG
  • Laddar…
Lägg på lite locher pasta så blir det tätt både på konan samt gängan.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tack, testar detta imorgon!

Säkert så har din L-koppling spruckit. Det gör dom ibland. byt ut den :)

Slå av vattnet och skruva loss den, du hittar säkert någon spricka, det har jag gjort alla gånger det har droppat lite från sådana kopplingar.

• Gilla
Martin BG
  • Laddar…
Testar att skruva loss och dra åt den igen, har läst på lite om locher-pasta och det verkar finnas två läger, så där är jag kluven.
Kanske en dum fråga, men går L-kopplingen att ta loss relativt enkelt? Det är inte mycket spel I rören, är inte så sugen på att bända för mycket alternativt lossa på fler ställen = )

Två läger menar du att det finns dom som tror det blir sämre med pasta ? Vinkeln går att ta bort enkelt lossa klamringen först men ska du byta mutter måste skärringen bort också och byter du inte hela ska det vara av samma fabrikat.

• Gilla
Peter1986 och 1 till
  • Laddar…
Ja men i ditt fall har redan montaget gjorts felaktigt annars hade det inte läckt och då blir det i alla fall inte sämre med pastan men risken är antagligen att man drar kopplingen för hårt om man smörjer.

• Gilla
Martin BG
  • Laddar…
Krilleman
Det ser ut att vara någon typ av jula/biltema koppling.

Demontera kopplingen. Släpp på närmsta klamma såg år det lättare. Kontrollera insticket plus som redan nämnts kika efter sprickor i godset. Uppkommer oftast rakt över gängorna.

Ser allt ok ut så smörj klämringen med lite locher.

Smörjans vara eller icke vara är alltid skrivet om i monteringsanvisningen hos dom större märkena!

P
Får stå va de vill på monteringsanvisningen JAG smörjer alltid allt över dim 15 men de e jag de :-)

Höll du vinkelen med en bra tång eller något när du försökte dra åt ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.