9 798 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Regnvatten till fritidshus
Sida 1 av 3
Hej,
Jag har sedan en tid tillbaka haft problem med min brunn som förser vårt fritidshus med vatten, den har numera helt torkat ut och det verkar inte vara något hopp att gräva djupare, då man stöter på blålera strax under brunnen.
För oss verkar det enda alternativet vara att samla regnvatten i någon form av tank.
Jag skulle vilja veta om någon här har prövat denna lösning, och om det har varit möjligt att ha vatten året runt trots att man bara samlar regnvatten.
Följdfrågor:
Hur stor tank är det lämpligt att ha?
Vilken lösning skall man välja för att sila vattnet från taket?
Detta är mitt första inlägg,
Om moderator finner att jag lagt tråden i fel ämne, får denne gärna flytta tråden till lämplig plats.
Med vänlig hälsning
ZizQo
Jag har sedan en tid tillbaka haft problem med min brunn som förser vårt fritidshus med vatten, den har numera helt torkat ut och det verkar inte vara något hopp att gräva djupare, då man stöter på blålera strax under brunnen.
För oss verkar det enda alternativet vara att samla regnvatten i någon form av tank.
Jag skulle vilja veta om någon här har prövat denna lösning, och om det har varit möjligt att ha vatten året runt trots att man bara samlar regnvatten.
Följdfrågor:
Hur stor tank är det lämpligt att ha?
Vilken lösning skall man välja för att sila vattnet från taket?
Detta är mitt första inlägg,
Om moderator finner att jag lagt tråden i fel ämne, får denne gärna flytta tråden till lämplig plats.
Med vänlig hälsning
ZizQo
Problemet kommer väl vara att få ihop tillräcklig vattenmängd. Den reella tillrinngen efter avdunstning är ca 300mm/år. Så om du har 200m2 tak kommer du att kunna ta hand om ca 60m3/år. En familj brukar man beräkna förbrukningen till 400-500l/dygn och om vi räknar på den lägre mängden så kommer ni behöva ca 150m3 .
Vilket endast ger 1/3 av beräknad förbrukning. Sedan kommer regnet inte jämt fördelat så precis som du frågar kommer det behövas en utjämningstank.
Vilket endast ger 1/3 av beräknad förbrukning. Sedan kommer regnet inte jämt fördelat så precis som du frågar kommer det behövas en utjämningstank.
Redigerat:
Nja - i Skåne regnar det lite mer än så! Om nu huset ligger där?Tjacko skrev:
Den brukar ligga mellan 1000 och 1300 mm per år, lite beroende på året och platsen.
Du tänkte nog på nettotillrinning från mark?
Drog av för avdunstning etc
Men från ett tak får man in det mesta direkt.
Tack för svaren, huset ligger i Skåne, närmare bestämt Veberöd.
Vi har under en tid försökt få kommunalt vatten till tomten, men Lunds kommun är helt passiva angående detta. Dock har vi fått nys om att Sjöbo kommun lägger kommunalt vatten/avlopp i ett närliggande område (ca 500m), men efter lite research så visar det sig att Sjöbo kommun inte är villiga att dra vatten in till oss då kommungränsen går emellan de två fritidshus-områdena.
Vi har flertalet gånger grävt efter vatten. Senast tog vi t.o.m hjälp av en spets, men trots det kom det nästan inget vatten alls, därför går vi på den sista tänkbara lösningen nämligen regnvatten. (om någon av er här vet en annan tänkbar lösning så för guds skull skriv gärna, huvudsaken är att vi får vatten)
Fortfarande kvarstår frågorna om lämplig volym på utjämningstank samt övriga komponenter för att man skall få systemet att fungera...
Med vänlig hälsning ZizQo
Vi har under en tid försökt få kommunalt vatten till tomten, men Lunds kommun är helt passiva angående detta. Dock har vi fått nys om att Sjöbo kommun lägger kommunalt vatten/avlopp i ett närliggande område (ca 500m), men efter lite research så visar det sig att Sjöbo kommun inte är villiga att dra vatten in till oss då kommungränsen går emellan de två fritidshus-områdena.
Vi har flertalet gånger grävt efter vatten. Senast tog vi t.o.m hjälp av en spets, men trots det kom det nästan inget vatten alls, därför går vi på den sista tänkbara lösningen nämligen regnvatten. (om någon av er här vet en annan tänkbar lösning så för guds skull skriv gärna, huvudsaken är att vi får vatten)
Fortfarande kvarstår frågorna om lämplig volym på utjämningstank samt övriga komponenter för att man skall få systemet att fungera...
Redigerat:
anaitis skrev:
Vårt hus ligger i Humlamaden, strax intill scouterna.
Tänkte du på sommarvatten från scouterna? eller tänkte du på något annat?
Många grannar har prövat denna lösning, och en del har fått vatten men den överhängande delen har inte fått något vatten alls, därför är vi lite restriktiva kring denna form av lösning. Vi skulle behöva borra 80+ meter, och det är inte speciellt billigt.mycke_nu skrev:
Redigerat:
Ngt i den stilen.
En ganska klen slang till ngn som har vatten, en rimligt stor tank vid stugan som utjämnar, en pump för att få tryck in i stugan.
En billig o praktisk lösning kanske.
Tanken bör motsvara ca dygnsförbrukningen.
Om ni har torrtoa blir det bara ca 200 l/dygn.
Annars kanske 2 - 3 ggr så mkt.
En ganska klen slang till ngn som har vatten, en rimligt stor tank vid stugan som utjämnar, en pump för att få tryck in i stugan.
En billig o praktisk lösning kanske.
Tanken bör motsvara ca dygnsförbrukningen.
Om ni har torrtoa blir det bara ca 200 l/dygn.
Annars kanske 2 - 3 ggr så mkt.
Våra grannar är väldigt måna om sitt vatten, vi har pratat med de flesta där ute, men det verkar som att vattentillgången inte ens är tillräcklig för det enskillda husets förbrukning. Därför är det än så länge ingen som vill dela vatten med oss.
Scouterna kan vara ett kort, eftersom jag vet att de har mycket vatten.
Men - De beslutar om frågan i slutet av mars, om vi får vatten eller ej. Dessutom har frågan varit uppe tidigare av ett par andra grannar och de har fått avslag.
Mvh ZizQo
Scouterna kan vara ett kort, eftersom jag vet att de har mycket vatten.
Men - De beslutar om frågan i slutet av mars, om vi får vatten eller ej. Dessutom har frågan varit uppe tidigare av ett par andra grannar och de har fått avslag.
Mvh ZizQo
Tyvärr, ingen i området Humlamaden har kommunalt vatten, dock skall jag undersöka om jag kan få koppla på mig på serviceplinten i Sjöbo och själv ta en grävare och fixa vatten den vägen.
Till närmaste serviceplinten i Sjöbo är det ca 500m.
Dock krävs en mängd tillstånd, så det kommer att ta tid.
Mvh ZizQo
Till närmaste serviceplinten i Sjöbo är det ca 500m.
Dock krävs en mängd tillstånd, så det kommer att ta tid.
Mvh ZizQo
Redigerat:
Kan du inte be Lunds kommun förhandla med Sjöbo om att hjälpa dem att hjälpa dig?ZizQo skrev:Vi har under en tid försökt få kommunalt vatten till tomten, men Lunds kommun är helt passiva angående detta. Dock har vi fått nys om att Sjöbo kommun lägger kommunalt vatten/avlopp i ett närliggande område (ca 500m), men efter lite research så visar det sig att Sjöbo kommun inte är villiga att dra vatten in till oss då kommungränsen går emellan de två fritidshus-områdena.
anaitis skrev:
Jo jag tänkte lite fel. Men årsmedelnederbörd på 1000-1300mm undrar jag vart du fått siffrorna ifrån? Vad jag kan hitta så har årsmedel mellan 1961-1991 varit 661mm och att det skulle blivit så mycket regningare dom sista åren har jag mycket svårt att tro.
Avdunstningen är mindre som du säger men jag skulle tippa på att 200mm avdunstar i alla fall, har du någon annan syn på det?
Med en yta på 200m2 skulle det ge ca 88m3/år (jag rärnade fel i det förra inlägget men rättar det nu) och behovet kommer kanske uppgå till ca 150m3/år.
Så det är ganska mycket som saknas
Hur stor area har taket i verkligheten (tänk på att det inte är den lutande arean utan den plana)?
Hur många är ni som bor i huset?
Edit
räknefeil som jag rättat
Redigerat:
Mina siffror kan mkt väl var fel från minnet?
Slog inte upp ngt värde, vet inte ens om jag har kvar handboken.
Länge sen jag läste hydrologi o hydraulik nu.
Slog inte upp ngt värde, vet inte ens om jag har kvar handboken.
Länge sen jag läste hydrologi o hydraulik nu.
661 - 200= 441 mmTjacko skrev:
0,441 x 200 = 88, 1 m3
Kan nog ifs räcka om man har torrtoa.
Och har huset som fritidshus.
Nu vet vi ju inte hur stort taket är?
Gör stor skilllnad.
Men det blir en stor tank hur man än ser det!
Man kan ju fundera lite på hur djupt lerlagret är, dvs om det skulle gå att borra.
För det finns mkt troligt vatten där under.
Området ligger ju relativt nära början av Alnarpsströmmen.