4 508 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Rörkopplingsguide för total nybörjare?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har en PEM-slang (25mm) som jag skall gräva ned i trädgården. Under altanen hade jag tänkt att avsluta det hela med en Vatette PE-koppling + utvändig R25 gänga som jag sedan tänkte koppla ihop med en Vatettes fullflödesventil och på så sätt före vintern kunna tappa av hela systemet.
Men eftersom det är första gången i livet jag använder sådana här kopplingar, så tänkte jag att försöka slippa göra en massa dumheter som nybörjare och i stället fråga hur jag bäst skall gå tillväga för att få så tätt som möjligt, speciellt mellan kulventilen och den utvändiga gängan i PE-kopplingen. Själva delen som går till PEM-röret med hylsan förefaller ganska bra förklarad på Vatettes hemsida, och man skall tydligen dra muttern så mycket att plasten på stödhylsan kommer fram.
Men mellan ventilen och R25 gängan? Vad är enklast om man aldrig gjort sådant här förut? Eller måste jag kanske ringa en rörmokare? Jättesnällt om någon vänlig själ kunde hålla mig lite i handen!
Jag har en PEM-slang (25mm) som jag skall gräva ned i trädgården. Under altanen hade jag tänkt att avsluta det hela med en Vatette PE-koppling + utvändig R25 gänga som jag sedan tänkte koppla ihop med en Vatettes fullflödesventil och på så sätt före vintern kunna tappa av hela systemet.
Men eftersom det är första gången i livet jag använder sådana här kopplingar, så tänkte jag att försöka slippa göra en massa dumheter som nybörjare och i stället fråga hur jag bäst skall gå tillväga för att få så tätt som möjligt, speciellt mellan kulventilen och den utvändiga gängan i PE-kopplingen. Själva delen som går till PEM-röret med hylsan förefaller ganska bra förklarad på Vatettes hemsida, och man skall tydligen dra muttern så mycket att plasten på stödhylsan kommer fram.
Men mellan ventilen och R25 gängan? Vad är enklast om man aldrig gjort sådant här förut? Eller måste jag kanske ringa en rörmokare? Jättesnällt om någon vänlig själ kunde hålla mig lite i handen!
Hej, ang din sista fråga. Där du har metall mot metall i gängorna rekommenderar jag lin och Locherpasta.
Innan du lindar på linet så repa gängorna tvärs över så linet fäster bättre. Linda på linet så att du får en kronisk form, d v s minst lin närmast den ända av gängan som ska skruvas in i nästa koppling.
Locherpastan lägger du på linet innan du börjar skruva ihop kopplingarna.
Innan du lindar på linet så repa gängorna tvärs över så linet fäster bättre. Linda på linet så att du får en kronisk form, d v s minst lin närmast den ända av gängan som ska skruvas in i nästa koppling.
Locherpastan lägger du på linet innan du börjar skruva ihop kopplingarna.
Gängtejp är enkelt och billigt om du bara ska göra någon enstaka koppling.
Tänk på att den ska lindas åt rätt håll så den inte lindas av när du skruvar dit ventilen. Med gängtejp kan du inte justera i efterhand så se till att du får ventilen åt rätt håll.
Tänk på att den ska lindas åt rätt håll så den inte lindas av när du skruvar dit ventilen. Med gängtejp kan du inte justera i efterhand så se till att du får ventilen åt rätt håll.
Produkter som diskuteras: "Gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Tack Patrick och Mattiaz! Även om det bara är någon enstaka koppling, så tror jag att jag kanske försöker med lin och Locherpasta. På den koppling jag köpte, Vatette, var redan gängorna "för-repade". Mattias, du nämner att jag måste vända ventilen åt rätt håll? Jag har alltså en sådan här http://www.sigro.se/sv/kulavstaengningsventil/vatette-fullfloedesventil-inv.-gaenga-r25.php fullflödesventil med en ihålig kula, och trodde i min naivitet att det inte spelade någon roll åt vilket håll jag vände på den? Men det kanske det gör?
Tack injonil! Det är alltså viktigt att den blåa kranen står i stängt eller öppet läge när jag skruvar fast Vatettes PE-koppling om jag fattar dig rätt, men att det inte spelar någon roll om kranen monteras så att den i öppet läge pekar nedåt eller uppåt?
Jag har sökt efter någon video på hur man gör med lin och Locherpasta, men inte hittat någon ännu. Är det någon som känner till om det kanske finns någon sådan? Det skulle ju underlätta om man kunde se precis hur man skall göra!
Tack för klargörandet! Jag tror att det lutar åt att använda sig av lin och Locherpasta i så fall, eftersom den varianten förefaller lite mer "förlåtande" mot oss nybörjare och medger att man gör om om det inte blir rätt från början! Eller?
Ja, det vore kanon med en tydlig instruktionsvideo här! Typiskt en sådan färdighet som gör sig bäst med rörlig bild
Och jag hoppas att "med rätt håll" när det gäller att linda linet, är att börja utifrån den gängade delen (dvs den sidan som muttern "träffar" först, och sedan linda på linet åt samma håll som muttern skruvas på?
Hittade faktiskt en gammal arkivfilm! Hoppas att denna fortfarande är "aktuell" när det gäller hur man lägger på lin? Titeln, "Rörmokare på Arbete" var i alla fall en passande titel! 
http://se.dreamstime.com/lager-videofilmer-r%C3%B6rmokare-p%C3%A5-arbete-video35464082
Dock verkar de på denna video lägga på linet både mot- och medsols?
http://se.dreamstime.com/lager-videofilmer-r%C3%B6rmokare-p%C3%A5-arbete-video35464082
Dock verkar de på denna video lägga på linet både mot- och medsols?