Hej på er. Har en liten fundering som gäller frysrisken på utloppet från markbädden jag håller på att gräva ner. Det är en vanlig markbädd med sandlager o makadam. Frågan är hur man gör med utloppet från bädden så att det inte fryser vid utloppet. Enligt kommunen ska uloppsröret täckas med makadam, räcker det så tro eller kommer det att frysa ihop så att det bli stopp? Är det någon som har kunskap och erfarenhet av vad som fungerar så mottages det tacksamt.
Hälsn Jörgen.

Jag upplever att det sällan, för att inte säga aldrig, är problem med frysning vid utloppen.
Däremot om du täcker med makadam (antar att du menar samma som det från spridningslagret?) så är ju det tjälskjutande mer än tjälstoppande.

Har du gjort det bra eller har en duktig grävare så lägger han botten på utloppsschaktet så pass bra att du kan lägga röret direkt på. Kringfyll med sand så att du skyddar röret. Kontrollera att du har fall utan "sättningar".
Återfyll med de gamla massorna.
Att lägga 16/32 makadam direkt på avloppsröret skulle jag nog avråda. Det är ju en krossprodukt med vassa kanter och när kylan gör att PVC-röret (om du använder det och inte PP) sprött och tjälen flyttar marken borde det vara risk att kanterna på makadamen har sönder röret.

Se till att utloppet blir fritt. De stopp man ser beror på att gräs, sly och även trädrötter har letat sig fram till utloppet (all fosfor i utloppsvattnet är ju mumma mumma för växtligheten) och täppt till där så att du sakta men säkert dämmer.

Och så en kontrollfråga i all välmening - har du kollat att din avloppsventilation fungerar?

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
De ville att det skulle täckas för att inte råttor o dyligt skulle komma in den vägen. Fyllt med sand har jag gjort, det är själva änden på röret som kommer fram i diket de ville jag skulle täcka. Det är där jag funderar på frysrisken.

Är inte rädd för frysrisken, men mycket mer för att allt man gör där på sikt kommer att försämra och öka risken att det blir tätt.

Ett öppet utlopp är kanske inte vackert, men det fungerar, som bonden sade.
En "diffus utsläppspunkt" är ju lika med ökad risk för att det blir stopp.
Så skall du täcka det så är ju högre fraktion bättre än en mindre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.