Hej!

Jag motsätter mig inte avgiften som kommunen tar ut av oss utan jag skriver detta enbart av nyfikenhet då vår husleverantör hade kalkylerat med runt 100000kr för besväret.

VA-taxan för oss i Upplands-Bro landar istället på 206000kr. Se bifogad bild.

Vad kostade er taxa i er kommun?

Mvh .

• ubro_vatax.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag personligen tycker att kommunerna borde stå för allt fram till tomtgräns.

oobum skrev:
Jag personligen tycker att kommunerna borde stå för allt fram till tomtgräns.
Varför tycker du så? Det innebär ju att invånare som inte har nytta av ditt vatten får betala via kommunalskatten.
I värmdö låg det på ca. 230 000 för några år sedan.

Ramsvik i Bohuslän rasslade in över en halv miljon för ett par år sedan. När de boende opponerade sig, fick de svaret -flytta då!

Min bedömning är att den taxan generellt inte är alltför hög...
Taxan är ju faktiskt inte bara utbyggnaden fram till fastigheten utan den är också beräknad på att du utnyttjar bakomliggande nät, alltså den belastning som genereras från dig till reningsverk mm...
Självklart är det brukarkollektivet som ska bära kostnaderna för nyanslutningar, det ska inte finnansieras av skatter!

Kanske att du skulle kunnat säga att du tar hand om ditt dagvatten på den egna tomten och spara 14K. ....

Just den posten är konstig. Vi får inte skicka ut dagvattnet i ledningen utan måste ha stenkista som översvämmar till krondike. Ändå måste man betala den posten. Har frågat och försökt leta i regeltexterna som är röriga.

Hej

Vi håller på att dra in det genom tomten nu, Lerum tar 178 000kr

Ja det beror ju på tomtstorlek och diverse lokala regler med. Men intressant att se ungefär att det ligger i linje med er andra då.

Farsan ska bygga hus i vår, Motala 1300kvm tomt, anslutningsavgiften är 130tkr. Exakt vad som ingår där har jag ingen koll på, jag antog att det är allt.

Den del av avgiften som man kan undra över är väl tomtytavgift, har alltid varit förundrad av den. Men en mer efter att en bekant blev erbjuden en bit mark utanför tomten av kommunen så fort han accepterade det så kom ny fastigetsblaabla med en höjd avgift på den punkten, det var nog ingen som betalade den avgiften innan.

antnor skrev:
Varför tycker du så? Det innebär ju att invånare som inte har nytta av ditt vatten får betala via kommunalskatten.
I värmdö låg det på ca. 230 000 för några år sedan.
I många kommuner (Huddinge som exempel) så kommer politikerna och bestämmer att gator skall rustas upp och kommunalt vatten och avlopp SKALL dras in. Oavsett om de boende i ett område vill det eller inte.

Då tycker jag att det inte är mer än rätt att kommunen då står för allt fram till tomtgräns.

Och sedan är det väl något av en samhällsnytta med vägar, vatten och avlopp.

Som att hävda att man inte vill ha utbyggd/renoverad järnväg, för jag åker aldrig tåg.

oobum skrev:
I många kommuner (Huddinge som exempel) så kommer politikerna och bestämmer att gator skall rustas upp och kommunalt vatten och avlopp SKALL dras in. Oavsett om de boende i ett område vill det eller inte.

Då tycker jag att det inte är mer än rätt att kommunen då står för allt fram till tomtgräns.

Som att hävda att man inte vill ha utbyggd/renoverad järnväg, för jag åker aldrig tåg.
Skillnaden är väl att alla som vill, får åka tåg. Vill du ha det upplägget med ditt dass?

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Y
Mitt är beräknat att landa runt 132tusen, fast det är till två villor.

Idag fick jag reklam som nämnde att sverige försöker fåigen straffkostnader för folk med enskilt avlopp så jag är glad att jag sa ja till kommunalt.

Redigerat:
oobum skrev:

Inflyttning i en kommun är också en samhällsnytta med tanke på att det kommer nya skattebetalare men jag är inte sugen på att stå för deras bygglovshandläggning bara för det. Jag tycker att det är rimligt att ta ut en avgift för dylika saker.
Eftersom jag åker bil varje dag i stockholms köer så gynnas jag av att fler kan åka tåg ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.