Pumpen har tagit in sand och lagt av när den har använts till en värmepump. Den har tidigare använts till dricksvatten och har någon form av gummibälg över sig för att inte få ner regnvatten. Jag vill få igång pumpen för att kunna använda den till trädgårdsbevattning som den från början är borrad för. Problemet är att jag inte får upp pumpen då jag inte lyckas släppa på trycket i bälgen, var en slang kopplad till den för att lätta på det men det fungerade inte och när jag försökte lite hårdare att dra i den gick den av. Har försökt få upp pumpen med en talja kopplad i vajer från pumpen men även den gick av så då återstod bara plaströret som vattnet pumpades i. Hade en traktor att försöka dra upp med, fick väl upp den några meter så kanske 20 m kvar. Borrade ett hål i och satte en bult som vi lyfte i ca 5-6 lyft. Sista taget vi tog bara töjde ut plaströret och gick av i kant med stålröret.

Har ni några bra idéer? Finns det någon typ av miljövänlig vätska med egenskaper likt olja eller liknande att hälla ner för att det ska släppa?

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan inte svetsa ihop ett par armeringsjärn med ett borr o nosen för att punktera bälgen. Alt ett lod med en spik i nosen?
Bälgen brukar täta med hjälp av två backventiler, en i pumpen, och en uppe vid tanken, eftersom slangen är av nu, borde du inte ha något tryck kvar.

Sen kan du nog smörja med vanlig rapsolja, ett par liter. Det är nog det minst giftiga med smörjande egenskaper.

Har också funderat på det med att försöka punktera den på något sätt, det är väl egentligen enda alternativet om det inte släpper med rapsolja eller något liknande. Lär ju gå åt ett antal liter för att det ska komma ner och inte bara fastna på rörets innervägg.

Var en trädgårdsslang som var fäst i någon typ av ventil antar jag med ventilen måste ha kärvat ihop eller nåt så nu släppte bara slangen som satt med en slangklämma. Bälgen verkar ju inte ha tömts iallafall.

Ring till en brunnsborrningsfirma och fråga om dom har några tips. Verkar vara manchetten som inte släpper trycket.

Har hört med några brunnsborrningsfirmor nu. Fått lite olika svar från tre stycken nu.

Ena svarade att jag borde ha tappat ur vatten ur hydroforen och skruvat bort en backventil men att det är för sent nu.

Andra svarade: Det sitter en backventil nere i manchetten som skall släppa när man drar i den
lilla slangen, om man vet djupet så går det att spränga med dynamit inuti slangen
då kan ev den börja läcka så den går att få upp, men för mycket dynamit så går slangen av.
Ett alternativ är att gå ded med borriggen och en spesial harpun, så man får tag i slangen och dra upp
Men det kostar ca 2 000:- i timman.

Tredje som jag pratade med nämnde att det gick att gå ner och borrra hål i bälgen men han trodde att kvarvarande delen av vajern skulle göra det svårt att få upp den.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, känns ju mest som man skulle vilja försöka punktera bälgen och försöka på det viset men svårt när den är så långt ner.

Jag fattar inte riktigt hur manschetten ser ut, men om man tänker sig ett spetsat armeringsjärn (som corre skriver) och skickar ner det samtidigt som man efterhand svetsar på fler - borde inte spetsen antingen punktera bälgen eller tränga sig mellan bälg och bergvägg och på det viset släppa trycket? Man får ju banka duktigt på armeringsjärnet när det väl tar stopp eller dra runt det med borrhammare.

En annan fråga är vad som händer om du väntar ett år? Jag har en känsla av att tätningar, backventiler och bälgar inte är helt täta i sådana här sammanhang utan läcker lite med tiden. Kanske släpper trycket av sig själv till våren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.