Köpte för några månader sedan ett hus med borrad brunn. Vattnet är enligt en 6 år gammal analys ok.
Tycker dock att vattenkvaliteten kan variera ganska mycket beroende på förbrukning, från svag metallsmak till kraftig.

Den förre ägaren har installerat ett kolfilter som ser ut som en stor gasflaska. Dock tyckte han det var för jobbigt att byta kol på denna så den har inte varit igång på flera år.

Eftersom han lämnat kvar en stor säck med aktivt kol så tänkte jag köra igång detta filter igen.
Tog av överdelen och fann att ungefär halva flaskan är fylld med grov sand, något kol ser jag inte till.
Vet inte alls hur mycket kol det skall vara i, men öste iallafall i några liter så att det blev ca 5cm kol ovanpå sanden.

Tyckte omedelbar att vattnet i kranen blev godare.

Vore intressant att få vet om jag gjort rätt, och varför såg jag inget gammalt kol i flaskan?

Svårt att ge något exakt svar utan en nyligen gjord analys av vattnet. Jag hade tidigare ett kolfilter för att ta bort humusämnen i vattnet. I det filtret var det ca 20 cm grus och sand i botten och sedan drygt en meter aktivt kol. Det gick i nästan 50 kg. Aktivt kol förbrukas och 5 cm låter lite.

Det var precis det jag funderade över, jag vet inte hur mycket kol som bör fyllas i, ända upp till toppen?
Hur fort förbrukas kolet?

Är funktionen sådan att skiten fastnar i kolet som sedan måste tömmas ur och bytas?

Behöver filtersanden bytas, den verkade rätt skitig och lämnade rostfärgat vatten efter sig då jag tömde ur lite.

Redigerat:
Hur fort kolet förbrukas beror på hur mycket ämnen det finns i vattnet som det ska binda.
Aktivt kol renar genom att binda organiska föroreningar till sig. Det är ingen mekanisk filtrering. Finns det oorganiska föroreningar bör du ha ett filter innan kolfiltret som fångar upp dessa annars täcks kolet med föroreningar och får svårare att reagera med organiska föroreningar.
Filtret i en skyddsmask bygger på samma princip aktivt kol som binder organiska föroreningar.
Aktivt kol är reaktivt och fångar upp föroreningar genom att bilda en kemisk förening.

Kolfilter är ingen bra lösning om du har järn i vattnet, järnet slammar igen kolet på väldigt kort tid.
Låter som att förra ägaren har gjort en liten fuling och satt in ett kolfilter för att det ska se bra ut inför en försäljning.
Det blir väldigt dyrt i längden, ta en ordentlig analys (om du inte redan har en). Du kan säkert använda filtertuben och använda den som sandfilter för järn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.