Tjena forumet.

Jag har byggt ett lösvirkeshus och behöver ett provtryckningsprotokoll för att bevisa att vattensystemet är tätt. Hur går detta till i praktiken? Pluggas alla 'utlopp', sedan fylls systemet med vatten och trycksätts sedan med hjälp av en kompressor och så kollar man om trycket sjunker under över tid? Eller hur går det till? Vilken nivå trycker man till, 6bar?

Jag har satt igång det med 4,5bar av nyfikenhet och allt är tätt... Men det ska ju finnas papper på det oxå. (och för alla skeptiker kan jag tillägga att det är ett enplanshus med alla dragningar i golvbjälklaget, som inte är isolerat än, så ev läckor skulle jag se på en gång underifrån :))

Tack till alla vänliga själar som vill dela med sig av sin erfarenhet!

Krilleman
Provtryckningar brukar inte kommunen godkänna utan företag bakom själva intyget. Kolla det med din lokala kommun först!

1,43 gånger beräkningstrycket gäller (inte systemtrycket som det var förr).

Alltså:
Värmesystem, 6 bars beräkningstryck = 6x1,43=8,58 bars provtryckning
Vattensystem, 10 bars beräkningstryck = 10x1,43=14,3 bars provtryckning

Och provtrycka med luft är inte godkänt.

Redigerat:
På jobbet provtrycker vi vattenledningar med dimensionerat tryck x 1.3. Med andra ord så provtrycker vi våra vattenledningar med 13 bars tryck. Och detta görs under 4 timmar, där man läser av tryckfallet, för att sedan beräkna mängden vatten som har läckt ut.

• Gilla
Bollibompa68
  • Laddar…
Krilleman
NoOne2k skrev:
På jobbet provtrycker vi vattenledningar med dimensionerat tryck x 1.3. Med andra ord så provtrycker vi våra vattenledningar med 13 bars tryck. Och detta görs under 4 timmar, där man läser av tryckfallet, för att sedan beräkna mängden vatten som har läckt ut.
Då gör ni fel!

Provtrycka med systemtryck gäller inte längre.

Försök att göra detta på ett större bygge med en besiktningskontrollant...

Tack för infon... Fyi menade jag inte att man skulle fylla systemet med komprimerad luft och därigenom kontrollera trycket utan jag menade mer att man vattenfyller systemet och luftar alla 'utlopp' och sedan trycksätter med hjälp av tryckluft... Men men det är ointressant vad jag tänkte. Nu vet jag iaf att man provtrycker med 1,43 ggr beräkningstryck och gör det under 4 timmar.

Tack och bock för infon. :)

Krilleman
Jag har inte full koll på säker vatten då jag inte jobbar med det, men vid provtryckning av ledningar i mark använder vi oss av VAV P78 resp P78.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.