I min BRF sitter det en rörskarv till spillvattenledningen som saknar täcklock vilket gör att lukt och fukt sprider sig ut i grunden och huset. Det jag undrar är vad det är för fabrikat så jag vet vilket täcklock det är jag ska köpa. Jag bifogar en bild som jag hoppas någon kan identifiera det på!

IMG_1471.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ser ut som gjutjärn,mät diametern utvändigt över röret, ser ut att kunna vara 75 mm, sen e de bara att åka till rörfirman och köpa ut propp och koppling alt mät inv diameter och kolla om det finna propp som passar där direkt, om du har ytter och innermått och om det e gjutjärn(som det ser ut att vara)så vet rörfirman va du ska ha för grejer

Det är ett sadelgrenrör. Alltså någon har borrat ett hål i gjutjärnsröret och monterat sadeln för att ansluta något, som sen demonterats utan att proppa röret. Mät dimensionen i gummimuffen. Svårt att se på bilden, men det kan vara 110 eller 75 mm kanske. Skaffa en vanlig propp för plastavlopp och stoppa i. Det ska finnas en slangklämma som man drar åt runt gummit, men den verkar saknas, så du får fixa en sån med.

Som ni ser ligger det ett grått lock bredvid röret som jag tror hade lite för liten dimension och sedan hade lossnat. Jag har själv inte varit nere i gropen och kollat utan tänkte höra först, får se om det kanske räcker med en slangklämma! Det ser ju ut att sitta en där redan. Men det vore topp om det ändå gick att hitta exakta fabrikatet så man får en propp som passar perfekt, det stambyttes 2009 men huvudledningarna tror jag bara relinades, så de har ju varit nere och gjort någonting där i samband med det.

Redigerat:
Alltså, fabrikatet skulle jag gissa på är Fernco, men de här gummiövergångarna är gjorda för att passa flera olika rörtyper och material. Så det finns ingen specifik propp som skall användas utan det viktiga är att innermåttet på gummimuffen stämmer så nära som möjligt med proppen.

Nu när jag tittar närmare, så undrar jag om det inte har varit övertryck i röret pga stopp, så att proppen har skjutit. Är det inte gammalt dasspapper man ser i vänster på bilden. Då kunde man använda en propp av gjutjärn istället. Den brukar fästa lite bättre. Finns t ex av fabrikat MA från gustavsberg rörsystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.