50 240 läst ·
83 svar
50k läst
83 svar
Kostar det 6 kr varje gång jag badar badkar?
Givetvis ska det vara 25 öre/kWh, det gick lite för fort med miniräknaren, eller för långsamt i huvudet😉mycke_nu skrev:
Men det är fortfarande väldigt långt till 70 öre.
Men utslaget på 5000 kWh/år så är jag nog inte så långt ifrån, men den uträkningen överlåter jag åt någon som är bättre på det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 450 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 450 inlägg
nja, det är väl inte helt korrekt.
Det finns trådar som alla ignorerar också. Men de allra flesta aktiva trådar tenderar att spåra ur när ämnet börjar bli färdigt.
(har inget men funderar på badkar, saknar det men vet inte ännu var det ska få plats. Vet redan att kostnaden för det jobbet blir många gånger högre än totalkostnaden för framtida användning).
Det finns trådar som alla ignorerar också. Men de allra flesta aktiva trådar tenderar att spåra ur när ämnet börjar bli färdigt.
(har inget men funderar på badkar, saknar det men vet inte ännu var det ska få plats. Vet redan att kostnaden för det jobbet blir många gånger högre än totalkostnaden för framtida användning).
Hej igen alla!
Kul att det blev en så pratsam tråd.
Jag har kollat igenom mina räkningar och tänkte uppdatera beräkningen.
Många av mina värden inräknar fasta avgifter vilket är så man ska räkna för att göra en årsbudget, men det jag vill räkna fram är: vad är skillnaden i kronor om jag badar en gång eller hoppar över. Då spelar inte de fasta avgifterna roll eftersom de inte är beroende på förbrukningen.
Mitt badkar rymmer 200 liter
Elkostnad: 76 öre drift (telinet) + 20 öre nät (vattenfall) per KW/h
Stockholm vatten: 5,70 kr/m3 (18kr/m3 var med fasta avgifter för standardförbrukning)
Värma 100 liter vatten från 10 grader till 40 grader (badtemperatur): 4,18 (kJ/l) * 100 * 30 = 12540 kJ = 3,48kWh
Bergvärmepumpen har en verkningsgrad på ca 50%, dvs kostnaden för att värma vatten är hälften jämfört med el.
Beräkning:
Kallvatten = 5,70 * 0,2 = 1,14kr
Värma vattnet = 2 * 3,48kWh * 0,96kr * 0,5 (bergvärmepump) = 3,34kr
Vilket då blir 4,48 kr för att bada, jämfört med att inte bada (dvs utan fasta avgifter viket jag ändå måste betala)
Nu verkar det väl bli rätt?
Kram på er alla.
Kul att det blev en så pratsam tråd.
Jag har kollat igenom mina räkningar och tänkte uppdatera beräkningen.
Många av mina värden inräknar fasta avgifter vilket är så man ska räkna för att göra en årsbudget, men det jag vill räkna fram är: vad är skillnaden i kronor om jag badar en gång eller hoppar över. Då spelar inte de fasta avgifterna roll eftersom de inte är beroende på förbrukningen.
Mitt badkar rymmer 200 liter
Elkostnad: 76 öre drift (telinet) + 20 öre nät (vattenfall) per KW/h
Stockholm vatten: 5,70 kr/m3 (18kr/m3 var med fasta avgifter för standardförbrukning)
Värma 100 liter vatten från 10 grader till 40 grader (badtemperatur): 4,18 (kJ/l) * 100 * 30 = 12540 kJ = 3,48kWh
Bergvärmepumpen har en verkningsgrad på ca 50%, dvs kostnaden för att värma vatten är hälften jämfört med el.
Beräkning:
Kallvatten = 5,70 * 0,2 = 1,14kr
Värma vattnet = 2 * 3,48kWh * 0,96kr * 0,5 (bergvärmepump) = 3,34kr
Vilket då blir 4,48 kr för att bada, jämfört med att inte bada (dvs utan fasta avgifter viket jag ändå måste betala)
Nu verkar det väl bli rätt?
Kram på er alla.
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Att inte bada blir dyrare i förlängningen. Det kan betyda att förlora både partner, jobb och vänner
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så rätt du har!AndersMalmgren skrev:
Jag har inte badat i badkar på 40 år.
Har ingen partner.
Har inget jobb.
Har inga vänner.
Eller vänta nu, duschen har ju räddat mig.
Suck, vilken turgubbe jag måste vara :wow:
Klicka här för att svara