(Novis på området -- vill lära mig!)

Jag har tvårörssystem för mina radiatorer med LK:s PEX.

Jag har en krets med två radiatorer som jag nu vill fördela på tre radiatorer med hjälp av två fördelningsrör med 3 uttag jag köpt hos Rinkaby (http://www.rinkabyror.se/artikel/fordelare-massing-3-utt-/?select=true). Jag tänkte kapa pexrören inne i kattvinden och sätta på fördelarna och sedan koppla på tre pexrör per fördelare ut till 3 radiatorer.

Rören är av typ LK PEX 16 mm och till en av radiatorerna är det LK PAL 16 mm.

Jag vill ha möjlighet att stänga av de tre utgående rören med typ kulventil eller annat lämpligt (kanske http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-kulventil-pal-pex-16x15r-lekande-mutter/ ?).

I utgående ändar på fördelarna vill jag ha luftningsventiler (kanske http://www.rinkabyror.se/artikel/utluftningsventil-10r/?select=true ?) eftersom rören ligger högst på kretsen. Min tanke är att sätta 90-graders böjar där som får peka uppåt och sätta luftningsventilerna på dessa (kanske böja till PAL-rör?).

Jag har försökt lista ut vilka prylar jag behöver men vill gärna få råd. (Halv)kopplingar, reduceringar, ventiler och böjar.

Där matningen 16 mm PEX ska in i 20R i fördelaren behövs nån form av förminskning. Jag hittar inte riktigt nåt passande?

På varje 15R på fördelaren ska det sitta avstängningsmöjlighet. T.ex. "LK kulventil PAL/PEX 16x15R lekande mutter"? Vad behövs för att få ihop detta med PEX-rören sen?

I andra 20R-änden på fördelarna tänkte jag ha luftningsnipplar som ska ligga högt med hjälp av en vinkel uppåt. Hur får jag bäst ihop det hela med t.ex. "Luftningsventil 10R utv"?

Krilleman
Bra val av LK thumbup.gif

Tyvärr har du köpt fel fördelare, du ska ha 5860

16mm matningen passande inv 20 gänga på fördelaren:
Vinkel INV/UTV 20 4242
Bussning 4153
Rak koppling R15x15 3603
LK Kopplingsset 16 5956

Ventilerna passandes på dom tre R15 sticken:
Planadapter 5347
Kulventil 5346

Luftningsanslutning passandes på UTV 20 anslutningen:
Vinkel 4231
Bussning 20x10 4154
Plus din "Luftningsventil 10R utv"

Och täta alla gäng-skarver med lin och locher! Glöm inte att "repa" gängorna så inte linet "glider med" när du drar ihop allt!

Redigerat:
Krilleman
Gabbe1 skrev:
Är det inte smidigare att köpa denna fördelare: [länk]
Då slipper du montera ventiler.
Sanning! :thumbup:
Visste inte att dom hade den upplagd!
Kopplingssetet passar rakt på!

Lysande! Tack för svaren. Prylarna är redan beställda.

Då får jag lägga de felaktiga fördelarna i lådan "bra att ha sen nån gång".

In i kattvinden och krypa igen då. Har sen jag köpte huset spenderat mer tid i kattvindar än i de nya fåtöljerna vi skulle sitta och mysa i. :)

Krilleman
:thumbup:
:beer:

IMG_3135.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3136.JPG
Skapa konto
IMG_3152.JPG
Skapa konto

Före -- efter

Krilleman
Boan skrev:
passar denna [länk]

med 16mm Pex rakt in i en 15mm koppar-koppling?
Ja, på en 15mm Conex-koppling.

B
Conex? Så inte en "vanlig" 15mm koppling?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.