Ett mysterium! Jag är dock helt säker på att tre av fyra inlopp är helt snustorra.

Få dit någon som kan filma rören. Då får du se om de grenar sig samt vart de tar vägen.

Jag skyulle satt in en låda som går hela vägen till taket när den är upphissad. Perfekt vinkyl. Antingen hydraulisk lyft eller en block/winch i taket. Varför? För att det går!

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Den besiktningsman som hittar på att det är en källa för tvättvatten tror jag mindre på. "Hitte på" tror jag mer det är ;)

Det är nog förr en ordinär dräneringsbrunn skulle jag vilja påstå.!

Jag är övertygad om att du har en dränering som ligger med ett antal ledningar under hela källargolvet för att dränera under huset också som är kopplade till brunnen. Jag tror vidare att det fanns koppling till denna brunn från ledningarna utanför huset innan ni omdränerade.

Är ju för övrigt intressant var den nya dräneringen är kopplad för att leda bort vattnet?

Jag har två hus från 20-talet som båda har dränledningar under källargolvet. Det ena har som orginal en omgång ledningar utanför grundsulan, en omgång innanför grundsulan och ledningar på ömse sida om hjärtväggen.
Det andra huset har en omgång ledningar utanför grundsulan och ett fiskbensmönster av ledningar under golvet som alla är kopplade till en likadan brunn som din med pump i.

Jag kan garantera att du behöver denna brunn och pump för att hålla torrt i källaren. Och jag förstår inte ditt problem för en lucka av durkplåt tillser att ingen faller ner och med lite skötsel av pumpen så tillser du att du har du en torr källare.

Redigerat:
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
oceanis skrev:
Den besiktningsman som hittar på att det är en källa för tvättvatten tror jag mindre på. "Hitte på" tror jag mer det är ;)

Det är nog förr en ordinär dräneringsbrunn skulle jag vilja påstå.!

Jag är övertygad om att du har en dränering som ligger med ett antal ledningar under hela källargolvet för att dränera under huset också som är kopplade till brunnen. Jag tror vidare att det fanns koppling till denna brunn från ledningarna utanför huset innan ni omdränerade.

Är ju för övrigt intressant var den nya dräneringen är kopplad för att leda bort vattnet?

Jag har två hus från 20-talet som båda har dränledningar under källargolvet. Det ena har som orginal en omgång ledningar utanför grundsulan, en omgång innanför grundsulan och ledningar på ömse sida om hjärtväggen.
Det andra huset har en omgång ledningar utanför grundsulan och ett fiskbensmönster av ledningar under golvet som alla är kopplade till en likadan brunn som din med pump i.

Jag kan garantera att du behöver denna brunn och pump för att hålla torrt i källaren. Och jag förstår inte ditt problem för en lucka av durkplåt tillser att ingen faller ner och med lite skötsel av pumpen så tillser du att du har du en torr källare.
Tack för svaret! Jag är inte säker på att det var besiktningsmannen. Spela roll! =) Jag hittade ett gammalt gjutjärnsrör eller liknande på sidan av huset som gick in (eller ut från) i tvättstugan. Sen hittade vi en gammal stenkista på framsidan av huset.

Hmm. Nu slog det mig. Röret som gick till stenkistan på framsidan var av samma modell, gammalt järnrör, som gick in i tvättstugan. Möjligen stämmer det då att brunnen i tvättstugan är en gammal dräneringsbrunn och denna var kopplad till stenkistan på framsidan av huset!?

Den nya dräneringen leds till samma ställe på framsidan men vi tog bort den gamla stenkistan och anlade en ny där, ungefär sex gånger större och allt takvatten och dränering runt hela huset är kopplad till denna.
Då har man säkert vid något tillfälle tyckt att man kan pumpa ut brunnsvattnet i tvättstugan i avloppet istället för stenkistan.

Mysteriet kanske löst?? Men det betyder att ni alla har rätt :( och jag måste ha kvar min dräneringsbrunn. Tycker fortfarande det var dumt att lägga den i huset när man kunde lagt den utanför. Hur som helst.

Är det vanligt med den här typen av brunnar inomhus i småhus? Har bara stött på dom i större kåkar nämligen.

Manitoba skrev:
Är det vanligt med den här typen av brunnar inomhus i småhus? Har bara stött på dom i större kåkar nämligen.
Det beror nog mer på hur stort dräneringsbehov man har. Om man ska sänka grundvattennivån eller har stora flöden in mot huset finns nog denna lösning för både små och stora byggen. Större byggnader har ofta ett djupare grundläggningsdjup och därmed större risk för grundvattenproblem.

Men som svar så är det mindre vanligt i en vanlig villa eftersom man inte normalt lägger en sådan på ett ställe där man från början förväntar sig problem.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.