Har ett nyrenoverat badrum. Golvet bortbilat och nya rör lagda för dusch, tvättmaskin och toa. Toan ansluten till befintlig stam 3 meter bort med 90 mm rör. Av och till luktar det som om vattenlåsen torkat ur men när jag kollar finns vatten helt Ok. Kan inte härleda lukten till någon speciell åtgärd utom möjligen att när vi inte använt badrummet luktar det inte heller.
Kan det bli undertryck när man spolar? Eller övertryck så att gaser kommer upp genom vattenlåsen? Har aldrig hört något bubbel i vattenlåsen när man spolar och toan har ju ett eget rör!?
Någon som har ideer efter denna korta beskrivning?

Avloppsluftaren inte kopplad eller gummimanschetten på WC stosen saknas/kass.

Hur är tvättmaskinen ansluten till avloppet?
Vattenlås behövs även till tvättmaskin.

Finns det någon avluftning på avloppsröret i systemet? Om inte så kan vattenlås "sugas ur" när man spolar i toaletten.

Tack för svar! Var hittar man avluftaren om den finns? Kollar tvättmaskinen. Återkommer!

Avluftaren är ett rör som är kopplat på avloppet och går upp på antingen vinden och har då en vakuumventil som slutat fungera eller så går röret helt enkelt bara rakt ut genom haket och är då försedd med en plåthuv/liten skorsten.

Tack för svar. Jag bor i ett hus med tre våningar- själv bor jag längst ner så det kanske blir svårt att hitta avluftningen? Kanske den inte heller påverkas när man bygger om ett badrum i huset?? Å andra sidan kanske inte lukten har med ombyggnaden att göra??
Börjar med att föra bok över när lukten finns där och inte.
Kanske måste man rycka bort toan för att kolla stosen - men borde det inte lukta hela tiden om den är defekt? Bara fler frågor alltså!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.