Hej, det finns ju typ skumgummirör man kan köpa och sätta runt rör som isolering. Hur mycket isolrerar dessa egentligen?

Jag tänkte använda dem ev att isolera PEM rör vid sommarstugan, och tänkte om de isolerar så pass bra att man törs slå på/slå av vattnet någon vecka tidigare än normalt på våren/hösten (har sommarvatten)

Mvh
Per

För det första så skyddar rörisolering knapp något alls mot frysning, det är främst för att hindra värmeförluster i varmvatten och stoppa kondens för kallvatten. För det andra klarar PEM-rör frysning, även om man kanske inte rekommenderar det.

Okej. Men klarar frysning säger du. Även vatten i PEM rör fryser väl, även om inte själva röret fryser sönder eller?

:) Jo, det är så jag menar, PEM-rören klarar att expandera lite utan att spricka. Jag är dock osäker på om kopplingar klarar trycket.

Viktigt att påpeka som ovan: rörisoleringen skyddar inte stillastående vatten mot frysning. Om det är kallt ute och vatten i röret står stilla så är det genomfryst inom några timmar, oavsett isolereing.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.