Under längre tid har pumpen startat och stoppat många gånger i timmen då jag haft ett läckande rör under jord.
Bytte den ledningen mot tillfälliga slangar vilket har funkat fint i några veckor.
Men så skulle jag göra min morgongröt och upptäckte att det inte fanns vatten.
Ut och undersöka.
Jag har haft en vattendunk ståendes ute, det var lite isbildning i den men fullt rinnande. min tillfälliga slang ligger ju ute ovanpå jord men så kallt hade det ju inte varit att det skulle berört anläggningen. Varit betydligt kallare veckor innan. Sen var ju pumpen varm nu när den konstantgått.
Jag skulle ju iofs kunna lossa röret mellan hydrofor och pump och köra pumpen för se om den pumpar ut vatten eller inte. Om det är trasig pump eller backventil.
Har ni fler tips hur man kan analysera sig fram?
Bytte den ledningen mot tillfälliga slangar vilket har funkat fint i några veckor.
Men så skulle jag göra min morgongröt och upptäckte att det inte fanns vatten.
Ut och undersöka.
- Pumpen stod och konstantgick,
- Vatten fanns i borrslangen och i pumphuset.
- Prövade att starta pumpen utan dess skruv på pumphuset, det skvätte upp vatten på innertaket.
- prövade tvinga i mer vatten genom hålet i pumphuset.
- Då märkte jag att pumpen och dess vatten var varmt efter att ha gått en bra tag.
- Tänkte att det kanske var den backventilen på slangen mellan pump och hydrofor som kanske fastnat i stängt läge, slog på den men ingen förändring.
- När jag låtit den pumpa en kort stund och stänger av så hör jag att det låter lite en halv sekund som om det rinner tillbaka i borrslangen. Så den verkar ju bygga upp lite tryck i pumpen.
Jag har haft en vattendunk ståendes ute, det var lite isbildning i den men fullt rinnande. min tillfälliga slang ligger ju ute ovanpå jord men så kallt hade det ju inte varit att det skulle berört anläggningen. Varit betydligt kallare veckor innan. Sen var ju pumpen varm nu när den konstantgått.
Jag skulle ju iofs kunna lossa röret mellan hydrofor och pump och köra pumpen för se om den pumpar ut vatten eller inte. Om det är trasig pump eller backventil.
Har ni fler tips hur man kan analysera sig fram?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Börja med att se om du får upp vatten från brunnen genom pumpen.
Har svårt att se det skulle vara helstopp genom hydroforen.
Det har inte blivit veck på din tillfälliga slang så pumpen pumpat vakum på den någonstans?
Har svårt att se det skulle vara helstopp genom hydroforen.
Det har inte blivit veck på din tillfälliga slang så pumpen pumpat vakum på den någonstans?
Inga veck. Inget läck.
Funderar på möjligheten att det kan ha blivit isklumpar i slangen likt som i 20liters dunken. Kanske tinar sen under dagen isf. Kan ju förklara rassel-ljudet i slangen som blir en väldigt kort stund när man stänger av pumpen.
Det har blivit stop under natten. Vattenfiltret har troligen kört sin var-3e-dag-nattspolning, tömt hydroforen då pumpen inte fyllt upp den.
Får se vad som händer först, att jag lossar rör med risk att inte få ihop det, eller avvaktar till varmare ute.
[edit] det var is som var orsaken.
Funderar på möjligheten att det kan ha blivit isklumpar i slangen likt som i 20liters dunken. Kanske tinar sen under dagen isf. Kan ju förklara rassel-ljudet i slangen som blir en väldigt kort stund när man stänger av pumpen.
Det har blivit stop under natten. Vattenfiltret har troligen kört sin var-3e-dag-nattspolning, tömt hydroforen då pumpen inte fyllt upp den.
Får se vad som händer först, att jag lossar rör med risk att inte få ihop det, eller avvaktar till varmare ute.
[edit] det var is som var orsaken.
Redigerat:
Klicka här för att svara