Sitter redan med Uponors fördelare hemma :-(

Krilleman
OK, för sent alltså!

Vad ska du ansluta för rör och har du varianten med lekande mutter på fördelaren eller fast?

Har uponors fördelaren med lekande muttern på fördelaren och även om det inte är fullt påkopplat än så ser det ut att funka med en G20 vinkelnippel med plan kant för packning. Har för mig att den förra fördelaren jag skruvade (även den Uponor) var utan den lekande muttern och även om den har en plan kant som eventuellt skulle kunna användas med packning så körde jag lin/pasta. Den plana kanten satt för djupt i fördelaren kändes det som

Känns som uponors systemlösning med vinklar, ventiler till deras fördelarskåp inte är självklart om jag inte missat något helt. Till gvolvvärmeprylarna känns det i alla fall som en lekman enklare att förstå systemet

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelaren jag har kommer med lekande mutter, plankoppling och packning. Den plana ytan på vinkelkopplingen är ca 1,5 mm men vet inte om den är för avsikt att montera mot packning. Hur vet man det?

Gissar på att det kommer att bli tätt men är det rätt?

Min vinkelnippel var helt slät. Har du dessutom inte G20 dessutom eller ska du gå över till M28?

Krilleman
Nja, 1,5mm. Jag skulle inte chansat. En gängad vinkel har större anläggningsyta. Köp till en sexkantsnippel upp mot ventilen. Täta med lin.

bild_77_1982800_gruppfil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.