Byggahus.se

Komplett vattenprov, filter?

1. T
    Medlem · 98 inlägg
    Hej,

vi har ett vattenprov som visar för högt för radon och Järn.

Vi lider inte direkt av järnet, smakar inte konstigt eller så, lite missfärgning men den är lätt att ta bort.

Radon är värre, den känner vi att vi måste fixa.

Vilket filter ska man välja, radonett eller ett kolfiler?

Mest sugen på kolfilter då det är betydligt billigare att instalera, men jag tänker att järnet kan ställa till det med igensatt filter.

Men samma sak gäller väl för radonett, lite järn med syre och man får massa utfällningar i den utrustningen?

Så åker man på ett sandfilter för båda alternativen?

Övriga kommentarer för vattenprovet?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Vattenprov.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Vattenprov 2.png

2. M
    Medlem · 1 639 inlägg
    Kolfilter tar inte bort Radon, den lagrar det. Då blir koltuben en källa för radon.
    En Radonett är det bästa, då den separerar radonet och ventilerar ut den utomhus.

Oavsett måste dessvärre järnet åtgärdas, med kolfilter skulle järnet slamma igen kolet på ett par månader.
    Radonett syresätter vattnet väldigt kraftigt vilket kommer skapa Fe III (järnoxid) vilket kommer slamma igen radonetten.

Och för att ställa till det ordentligt för dig så skulle jag nog titta på att åtgärda Fluoriden också.
    Mvh Morgan

3. T
    Medlem · 98 inlägg
    Det märkliga är att vissa värden har stigit sedan ett år tillbaka när vi borrade.

Järn har stigit från 0.047 till 0.97
    Turbiditet från 0.23 till 5

Kan det vara järnet som ger det höga turbiditetsvärdet?
    Eller ska man misstänka ytinträngning av vatten?
    Eller något annat?

Jag förstår att radonetten är bra som för bort gasen, men det skulle funka med kolfilter med ett sandfilter innan?
    Antar att det blir dyrt att byta kol varje år.
    Och inte så kul att skaka ur den där tuben heller.

Jag tänkte floriden skulle klara sig, kariesförebyggande?

Redigerat 3 jun 2014 23:01
  4. M
    Medlem · 1 639 inlägg
    Inte ovanligt att vattnet förändrar sig, vatteninträngningen anpassar sig efter vattenförbrukningen.
    Turbiditeten kommer garanterat från järnet, vid ankomst till labbet har järnet fällt ut och ger en grumlighet (turbiditet) i vattnet. När man mäter järnet löser man dock tillbaka järnet till surgjort.

Som du säger byta kol varje år är inte roligt och hamnar på ca 2000:-/år om du gör det själv. Inget trevligt dock att köra fingrarna i efter ett år.
    Du kan sätta sandfiler före men det kräver även en syresättning på vattnet för att fällas ut. Syresättning hydrofor och sandfilter före alltså.

Flouriden är enligt livsmedelsverket otjänligt vid 1,5. Man säger dock på socialstyrelsen att gränsvärdet för otjänligt är 6,0 då man kan välja vilken vattenkälla man använder under sitt liv och därför kan reglera den totala mängden flourid under sin livstid.
    Du ska dock defenitivt undvika flourtillskott som finns i ex. tandkräm, munskölj eller tuggummi när man har så höga värden.

5. T
    Medlem · 98 inlägg
    Ok, om jag ska rena järn, radon och florid enl nivåer på bifogat vattenprov.

Vilken filter setup ska man köpa?

Finns det något smidigt för floriden som man kan ha under diskbänk?

6. M
    Medlem · 1 639 inlägg
    Det finns två vägar att gå, syresättning och sandfilter eller joniseringsfilter (saltfilter).
    Skillnaden är att med jonisering så försvinner även kalken.

Osmotic rening är att föredra för flouriden och placeras mycket riktigt under diskbänken.

7. X
    Medlem · 21 inlägg
    vet inte om tråden är aktiv och om problem kvarstår.

kalken ser jag ingen direkt mening med att få bort utan saltfilter kommer bara ge en hög driftskostnad då salttabletter måste tillsättas.

8. T
    Medlem · 98 inlägg
    Problemen kvarstår!

Har tänkt att ta ett järnprov direkt vid hydropress för att utesluta avlagringar i gammla rör som ställer till med den höga järnhalten. Tidigare har det varit en vattenbrunn med väldigt mycket järn i vattnet kopplat till huset.

Sedan bestämmer jag vilket filter det blir.
    Kan man ha sandfilter till hydropress?
    Är radonett det bästa radonfiltret?
    Radonout, någon som har erfarenhet av den?

9. X
    Medlem · 21 inlägg
    På de halterna som du har på provet kan du absolut köra mot en hydropress.

Du kan till och med testa med ett järnfilter med kraftig syresättning och se hur mycket radon som luftas bort. Finns tillfällen då det luftar bort tillräckligt och att man då slipper sätta in radonfilter och därmed också slipper en extra trycktank vilket du behöver i såfall.

Och jag skulle absolut rekommendera radonett. Överlägset bäst och störst på marknaden samt oerhört driftsäker.

Avlagringar i rör har jag svårt att se skulle ge den mängden järn på en analys men testa och se.

10. T
    Medlem · 98 inlägg
    Hej,

har fått tipps nu av vattenreningsföretag, det här måste jag ha.
    Järnfilter.
    Radonett.
    Och en till hydropress.

Hur troligt är det att enbart ett järnfilter skulle ta bort tillräkligt med radon?

Vad har man för andra alternativ?

Sätte dit en hydrofor med avluftning istället för hydropressen sedan ett järnfilter, skulle det kunna minska radonet?

Eller köra med radonett först, sedan hydropressen och sedan järnfilter?
    Men då får man väl massa utfällningar på ställen där man inte vill ha.

11. X
    Medlem · 21 inlägg
    Det är trots allt rätt troligt att man får bort mycket radon med luftningen som vissa järnfilter ger. Men det är då viktigt med kraftig syresättning och man måste såklart vara beredd på att man kanske ändå behöver ett radonfilter. Men om man gör det i två etapper så är det många som klarar sig med etapp 1 (järnfilter) och det får väl ses som rätt bra.

Radonetten först är inget alternativ.

Luftningen får du ifrån Järnfiltret, sen är det aldrig fel att ha en hydrofor för buffertens skull.

Som jag ser det har du 2 alternativ.

1. Köpa järnfilter, radonett, trycktank m.m.

2. Köpa järnfilter, installera och sen göra efterkontroll för att se hur hög/låg radonhalten är och beroende på vad det visar antingen nöja sig eller gå vidare och fullfölja alternativ 1.

12. mexitegel
    Allvetare · 15 041 inlägg
  13. T
    Medlem · 98 inlägg
    Kollar upp Winnerhaga.

Har även läst/hört om någon lösning att blåsa in tryckluft i en hydrofor med avluftning för att fixa radonet?
    Och att man då skulle blåsa 10min efter att vatten fyllts på i hydrofor.

Men jag vet inte, ha en kompressor som står och tuggar och lever om.

14. M
    Medlem · 1 639 inlägg
    Syresättning för radon är jag nog lite skeptisk till, du kan säkert få ner radontalet något men tanken är att du ska få ut radonet ur huset och det gör inte en avluftare.

Har du bara järn och radon skulle jag satsa på en syresättningshydrofor Wellmate och ett sandfilter. Sen måste du ha en magnetventil mellan radonett och en 120 liters hydropress. Har du inget kalk kan du ta en 75liters men inte mindre än det, då radonetten bara har 90 liters deponi av vatten och lätt bränner fast kalken i pumpen. Deras gränsvärde för garanti är 10 DH.

Usch! Finns roligare saker att lägga 50 000:- på. :)

Lycka till och du måste berätta hur det gick!

15. X
    Medlem · 21 inlägg
    Syresättning och luftning för radon är väl hela poängen? En radonett syresätter och luftar vattnet.

Jag har erfarenhet av att syresättningsfilter löser radonproblem till en viss mängd. Man bör såklart leda bort luften som kommer ifrån avluftaren men det får man ju göra med en radonavskiljare också.

Jag hade inte föreslagit att köra filter och hydrofor i samma pjäs.

Vissa får ju ge förslag på firmor här men är tveksam till att det godkänns men jag skulle föreslå en leverantör i Växjö som börjar på F resten får man väl lista ut själv :)

Oftast hör man väldigt mycket om olika sorters lösningar men likväl så är de större firmorna kvar och och det tyder kanske på att vissa egna lösningar inte är så bra och smidiga:)