12 965 läst ·
13 svar
13k läst
13 svar
Hitta dagvattenbrunn (magisk metod?!)
Hej,
Ska till och dra ner stuprören till dagvattnet, istället för att de skvätter ut på gräsmattan. Har stoppat ner avloppsrensslang (Kärscher) i dagvattenbrunnen ute i gatan och mätt att den drar iväg 8 meter innan det tar stopp på min tomt (nånstans). Har handgrävt i en radie om 8 meter in på vår tomt i hopp om att hitta en brunn på tomten, men icke. Har dock bara grävt 2-3 dm djupt på ca 4-5 kvm.
Finns det något sätt att hitta vart röret tar vägen eller eventuellt vart brunnen finns? Nåt instrument att hyra eller nåt gammalt magiskt rörläggarknep?!
Ligger det armering i betongbrunnsringar från 60-talet, så att man kan söka med metalldetektor?
Röret i gatan ligger på 1,8 meters djup. Kan det klättra 2-3 dm på 8 meter tro?
//Lasse
Ska till och dra ner stuprören till dagvattnet, istället för att de skvätter ut på gräsmattan. Har stoppat ner avloppsrensslang (Kärscher) i dagvattenbrunnen ute i gatan och mätt att den drar iväg 8 meter innan det tar stopp på min tomt (nånstans). Har handgrävt i en radie om 8 meter in på vår tomt i hopp om att hitta en brunn på tomten, men icke. Har dock bara grävt 2-3 dm djupt på ca 4-5 kvm.
Finns det något sätt att hitta vart röret tar vägen eller eventuellt vart brunnen finns? Nåt instrument att hyra eller nåt gammalt magiskt rörläggarknep?!
Ligger det armering i betongbrunnsringar från 60-talet, så att man kan söka med metalldetektor?
Röret i gatan ligger på 1,8 meters djup. Kan det klättra 2-3 dm på 8 meter tro?
//Lasse
Jag brukar använda en tunn pemslang som jag trätt en telekabel i. Slangen för jag in i röret jag vill söka och telekabeln ansluter jag till tongeneratorn i kabelsökutrustningen och sen är det bara att pejla sträcka och djup 
Du kan säkert tejpa en tråd av lämplig modell på din avloppsrensslang istället.
Röret ligger sannolikt betydligt djupare än 2-3 dm. Gissningsvis och förhoppningsvis minst frostfritt.
Du kan säkert tejpa en tråd av lämplig modell på din avloppsrensslang istället.
Röret ligger sannolikt betydligt djupare än 2-3 dm. Gissningsvis och förhoppningsvis minst frostfritt.
Redigerat:
Låter bra. Vart får man tag i en kabelsökutrustning?
Har du kollat med kommunen att du får ansluta dig till deras dagvattenbrunn? Åtminstone här i Stockholm finns det regler kring det och det är inte bara att gräva och koppla på. I en hel del fall kräver kommunen att man tar hand om sitt eget dagvatten med t.ex. infiltrationsbädd eller stenkista eller liknande.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Tack det är lugnt. Alla grannar är anslutna och jag har rör in på tomten (vet inte vart bara.)tommib skrev:Har du kollat med kommunen att du får ansluta dig till deras dagvattenbrunn? Åtminstone här i Stockholm finns det regler kring det och det är inte bara att gräva och koppla på. I en hel del fall kräver kommunen att man tar hand om sitt eget dagvatten med t.ex. infiltrationsbädd eller stenkista eller liknande.
Man hittar annars rör och annat snabbast och enklast genom att sätta sig i grävmaskinen och tänka "Här ska det ju inte finnas något att gräva av i alla fall!" och sedan ta ett ordentligt tag med skopan. 
Bra tips om spolbil. Ska ringa och kolla vad de tar. Hittade du dräneringsbrunnen?
Nix, ingen källare.
Nix, ingen källare.
Min far letade med långt borr efter stöta på brunnslocket utan lyckas... jag grävde bort halva rabatten med dess stora buskar och annat utan att lyckas. men spolbilen körde ner sin slang någonstans, och använde sin spårsak och hittade brunnen på 10 minuter. Brunnen visade sig inte alls vara i rabatten utan en meter utanför under grusgången. 
Har en grusgång bredvid, bara en meter ifrån. Kanske där den är
Är det metall eller betonglock på gamla brunna, typ 60-tal? Funderar på metalldetektor.
Är det metall eller betonglock på gamla brunna, typ 60-tal? Funderar på metalldetektor.
Om det är järnlock kan du använda en enkel gammal hederlig kompass för det. Den får "fnatt" när du går över locket. Om den är nergrävd är det Dick rätt troligt att det är betinglock.
Stämmer detta verkligen? Provat att hålla kompassen över brunnslocken på gatan och jag ser inte att nålen viker av mot annat håll en nord.mexitegel skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden