Hej! Köpte mig en kabin som jag har gett mig in på att försöka installera själv. Plockade av den gamla blandaren och mätte anslutningarna.
Från väggen kommer 3/4" och anslutningarna till kabinen är 1/2". Köpte övergångsnippel G20 utvändig till G15 invändig för montering av ballofix vidare till kabinen, men nu börjar problemen. Det går inte att skruva in nippeln mer än halvvägs in i blandarfästet. Finns det någon sort mellandimension eller är jag bara fullständigt kass? Bifogar lite bilder som kanske kan hjälpa.
Även en bild på gamla blandaren för att kolla dimension
Från väggen kommer 3/4" och anslutningarna till kabinen är 1/2". Köpte övergångsnippel G20 utvändig till G15 invändig för montering av ballofix vidare till kabinen, men nu börjar problemen. Det går inte att skruva in nippeln mer än halvvägs in i blandarfästet. Finns det någon sort mellandimension eller är jag bara fullständigt kass? Bifogar lite bilder som kanske kan hjälpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även en bild på gamla blandaren för att kolla dimension
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Tack för svar, jag var nog lite otydlig. Den sista bilden är på en blandare som har suttit i fästet innan. Nu behöver jag förminska från utgången till 1/2" anslutning så jag kan koppla in slangarna från kabinen.krilleman_215 skrev:
testade även med en Övergångsnippel från ggcarat jag hade liggande hemma, Utv.G20(3/4")XInv.G15(1/2") Art nr: 240115 men det är samma problem, den vill inte gå tillräckligt långt in för att täta.
visst är det lekad mutter på fästet i väggen. då brukar ju blandaren ha en kona anslutning mot fästet, alternativt att slät med packning. Den bussning du har gissar jag är konsik i gängan för att bli "trängre" ju längre in du skruvar, borde nog vara en rak, du ser att gängan är hackig, det är för att lin eller tejp inte skall glida, då tätar det mot gängan i den lekade mutter vilket är fel..
Först måste jag rätta mig själv, bussningen på bilden är en R20->R15, men ja den har "hackiga" gängor.leby skrev:visst är det lekad mutter på fästet i väggen. då brukar ju blandaren ha en kona anslutning mot fästet, alternativt att slät med packning. Den bussning du har gissar jag är konsik i gängan för att bli "trängre" ju längre in du skruvar, borde nog vara en rak, du ser att gängan är hackig, det är för att lin eller tejp inte skall glida, då tätar det mot gängan i den lekade mutter vilket är fel..
Lekande mutter på fästet.
Den övergångsnippeln jag skrev om har raka gängor men går ändå inte att skruva på längre
ggcaratkopplingen är en likadan som den här: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...slang/övergångsnippel-gg-carat-r20xm15-240115
När jag tänker efter så har jag för mig att det sitter mm gängor på blandare.... titta på denna, säger m26 http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/3111/excenterkoppling_cc_150-160_2-pack
Här är en sån du ska ha tror jag http://www.bauhaus.se/m26xr15-nippel-till-cc160-blandarfaste-2-pack.html?nosto=nosto-productpage-1
Borde ha kommit ihåg detta men bättre sent än aldrig...
Borde ha kommit ihåg detta men bättre sent än aldrig...
Mät cc avståndet mellan anslutningarna så får du ett korrekt svar!
Jag tror fortfarande att du har 160cc mellan och då ska du ha nipplarna i lebys länk ovan.
Finns även invändigt gängade om det passar bättre.
http://www.rinkabyror.se/artikel/nippel-15r-inv-m26-utv/
Jag tror fortfarande att du har 160cc mellan och då ska du ha nipplarna i lebys länk ovan.
Finns även invändigt gängade om det passar bättre.
http://www.rinkabyror.se/artikel/nippel-15r-inv-m26-utv/
Får väl göra en liten uppföljning och tacka för all hjälp! Allt installerat och klart, tack vare dig och leby. Tackar!krilleman_215 skrev:
Klicka här för att svara