Jag har just köpt ett mindre hus och skall anlägga nytt avlopp.
Kommer att bygga ut huset och annat kostnadskrävande samtidigt - så av den anledningen måste jag hålla denna kostnaden så låg som det bara går.
Jag har köpt en sluten tank som jag skall använda - för WC avloppet.
BDT vattnet däremot gäller min frågeställning.

Jag bor utanför detaljplanelagt område och har inga permanenta grannar eller vattentäkt i närheten.
Vilken är den absolut enklaste (läs billigaste) lösningen just nu för BDT reningen?

Kan man komma undan billigare än detta:

http://www.avloppscenter.se/vara-pr...stweld-slamavskiljare-2-m3-infiltrationspaket

http://www.avloppscenter.se/vara-pr...d-infiltration/ecoplus-1m3-infiltrationspaket

Jag är ensamstående - alltså låg påfrestning på systemet.
Jag har förutsättningar för både markbädd och infiltration.

Billigast just nu?

Tack på förhand!

När du ändå gör ett så stort jobb skall du väl dra toalettavloppet till samma trekammarbrunn och infiltration?
(Under förutsättning att kommunens VA-avdelning inte protesterar)
En sluten tank som måste tömmas ofta är väl ett ett dyrt alternativ?
Trekammarbrunnen skall ju ändå tömmas varje år.

Jag har en installation motsvarande din 2m3 trekammarbrunn, fördelningsbrunn och 30 m spridarrör och alla smådelar från Rinkaby. Den kostar 14.000 kr nu, hämtpris.

Hela min installation med allt material, grävning, makadam, grus och installation kostade 35.000 kr år 2009.

Det är inte säkert att den lösningen längre är godkänd eftersom en vanlig infiltrationsbädd inte kan provtas för att säkerställa att reningen fungerar.
Jag tror att lösningen som TS är inne på är att föredra för att slippa en hög kostnad för en markbädd eller bibädd samt fosforfälla som kan krävas om man vill släppa ut WC till infiltration.
I slutändan handlar det om vilka lösningar som kommunen godkänner.

kulle
Med tanke på
""Jag bor utanför detaljplanelagt område och har inga permanenta grannar eller vattentäkt i närheten,
Vilken är den absolut enklaste (läs billigaste) lösningen just nu för BDT reningen?""

så tror jag oxå att K.O.W lösning blir bra.
Men som sagt är det kommunen som bestämmer,

KOW föreslår ju att också leda avloppet från toaletten till infiltration. Det medför de höga kraven på rening.
BDT är inga problem att leda ut i infiltration precis som TS planerar.
Spelar ingen roll om det är utanför planlagt område och det inte finns några grannar.

kulle
Såg nu att TS redan köpt en sluten tank......
Men förstår inte riktigt varför TS vill gå den omvägen.
En trekammarbrunn med infiltration på alltihop måste väl ändå vara den bästa lösningen.

Hej och tack för svar.
Eftersom jag köpt och fraktat hem en tank och har bestämt mig för en typ av lösning kan vi väl diskutera utifrån det.
Jag är nyfiken på vem som kan anses billig i område typ Stockholm-Uppsala-Västmanland och vilken variant man (utifrån ovan sagt) kan tänka sig för att hålla utgiften nere.
Alltså en enkel lösning för BDT vattnet som jag inte släpper till tanken.
Tack på förhand!

Kolla som andra redan sagt med kommunen också, i vissa kommuner är det inte längre tillåtet att göra nya anläggningar med slutna tankar. Har en kollega som ville ha sluten tank till sitt hus men det var inte längre godkänt som nyinstallation så han fick göra en annan lösning.

Jag har talat med kommunen.
Kommunens ansvariga har varit här på plats,
Kommunen har sagt att sluten tank är en god lösning för mig här.
Jag har en dialog med dem. Jag har en inlämnad ansökan om tillstånd.

Hemmakatten
Du skriver att du bor ensammen. Det har ingen betydelse för avloppets storlek. Man måste alltid dimensionera för 5 personer eftersom en fastighet byter ägare emellanåt.

Ingen som är uppdaterad över läget just nu?

Vilken är den absolut enklaste (läs billigaste) lösningen just nu för BDT reningen?

Claes Sörmland
Japp, troligen är en infiltration billigast - markbädd kostar ju mer i form av markbäddsand och mer grus. Schaktning kostar i vilket fall.

För egen del sparade jag en massa pengar för sommarstugans BDT-avlopp genom att köpa en typgodkänd begagnad slamavskiljare för BDT på Blocket. Jag minskade också ner storleken på min markbädd till 6 kvm med ett hemmabyggt kompaktfilter ovanpå enligt design som beskrivits i rapporter på 90-talet av SLU. I mitt fall var infiltration inte möjlig (lera).

Det var dock inte helt enkelt att få kommunen att gå med på en mindre markbädd. De hade de fått för sig att bara markbäddar som var minst 15 kvm kunde accepteras för BDT-rening. Detta räknade de fram genom en schablon om 5 personekvivalenter samt att 70% av BOD finns i BDT-avloppet. 70% av en typisk markbädd för totalavlopp om 20 kvm är 15 kvm. Efter lite kommunicerande med kommunen trillade dock polletten ned att jag inte önskar designa min avloppsanlägging för 5 personer boende i fritidshuset och då kunde de - motvilligt anar jag - acceptera min mindre design. Mark- och miljööverdomstolen har varit tydlig med att kommuner inte ska utgå fram schablonstorlekar men många gör det - det beror troligen på en felaktig läsning av Naturvårdsverkets gamla Allmänna råd.

• Gilla
regelkonstruktion
  • Laddar…
Hemmakatten
Men om du säljer och in flyttar en familj som bosätter sig permanent så blir ju anläggningen underdimensionerad. Kommunen kan omöjligt hålla reda på försäljningar och om de gör det så måste nya ägarna bygga om. Jag tycker nog att den praxis om dimensionering för 5 personekvivalenter som finns är bra både miljömässigt och i längden ekonomiskt.

Claes Sörmland
Hemmakatten skrev:
Men om du säljer och in flyttar en familj som bosätter sig permanent så blir ju anläggningen underdimensionerad. Kommunen kan omöjligt hålla reda på försäljningar och om de gör det så måste nya ägarna bygga om. Jag tycker nog att den praxis om dimensionering för 5 personekvivalenter som finns är bra både miljömässigt och i längden ekonomiskt.
Systemet fungerar så att det är fastighetsägarens ansvar att avloppsanläggningen renar avloppsvattnet som släpps ut. Ändras belastningen på anläggningen så att reningen inte är fullgod så ska fastighetsägaren inkomma med en ansökan (anmälan för enbart BDT-vatten) om att ändra den.

Man har således inte någon skyldighet att bygga överdimensionerade avloppsanläggningar för att det ska vara lätt för kommunen att föra register eller för framtida ägares bekvämlighet. Men visst, ska fastigheten säljas inom avloppsanläggningens livstid så har man troligen ekonomiska incitament att designa den för 5 PE så att fastigheten är lättare att sälja.

De fem personekivalenterna härstammar från Naturvårdsverkets allmänna råd NFS 2006:7 och är en rekommendation:

"Den dimensionerande belastningen för ett hushåll bör grunda sig på ett antagande om lägst fem pe och åretruntboende om det inte finns starka skäl mot detta."

Mark- och miljööverdomstolen har prövat denna skrivning ett antal gånger och den kan vara en utgångspunkt men är ingen praxis. Här är ett exempel på en skrivning från en sådan dom (M 3753-14) där fastighetsägarna inte önskade designa sin avloppsanläggning för 5 PE eftersom att belastningen var mycket lägre i fritidshuset:

"Bedömningen av vilket flöde en anläggning ska vara dimensionerad för bör ske med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Vad Naturvårdsverket anfört i NFS 2006:7 om fem personekvivalenter och permanentboende kan vara en utgångspunkt men hänsyn bör även tas till omständigheter som t.ex. vattenförbrukning, hur mycket fastigheten används, vad som ansluts till anläggningen och användande av vattensnål teknik."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.