Har bytt ut den gamla varmvattenberedaren från 70-talet till en 100 l Nibe Eminent. Inga större konstigheter utom att systemet bestående av tre blandare, kök, tvättfat och dusch börjar brumma utan att någon spolning sker. Låter inget från varmvattenberedarens koppel, blandningsventil, backventil och säkerhetsventil. Trycket ca 4-5 bar.
Vad är det som låter? Även en blandare vid maxuttag brummar!
Vad är det som låter? Även en blandare vid maxuttag brummar!
Min gissning är att du får någon form av oönskad cirkulation i systemet. Är VV-rören vid blandarna som brummar varm även om inget vatten tappas? Blir KV-rören varma?
Duschblandare av thermostattyp ska ha inbyggda backventiler.
I anslutning till blandningsventilen ska det sitta backventiler för att förhindra att vattnet börjar strömma åt fel håll i systemet.
Känn lite på olika rör när det brummar och ingen har tagit vatten på ett tag.
Duschblandare av thermostattyp ska ha inbyggda backventiler.
I anslutning till blandningsventilen ska det sitta backventiler för att förhindra att vattnet börjar strömma åt fel håll i systemet.
Känn lite på olika rör när det brummar och ingen har tagit vatten på ett tag.
Ja nu blev det mäktiga intressant. På den gamla VV-beredaren hade någon helt sonika tagit bort backventilen (modellen med separat backventil och avstängning). Det var raka rör rakt igenom och självklart inget problem med någon blandare som inte funkade okey! Jag får väl i sammanhanget säga att det berör inte mitt hus och system. Själv är jag ingenjör och inser faran eller lättjan med att ta bort backventilen.krilleman_215 skrev:
Så nu skall vi jaga den defekta blandaren som spiller över varmt till kallt och bullrar. Tack för alla bidrag. Jag har nu insett vad det handlar om!
Klicka här för att svara