Hej,

Borrad brunn,dränkpump,tryckvakt,hydropress.

Har ett skumt fel på vattensystemet till huset.
Det hela började med att vattentrycket började svajja när jag fyllde poolen i våras, som om det blev en ruckning i systemet.
Då kunde jag bara tappa lite vatten ur pressen , reglera lufttrycket så va allt frid och fröjd...ett tag.
Sen började det bli oftare och oftare med svajjtryck och som till slut ledde till att trycket dog helt.
Har tömt hela pressen, bytt filtret, kollat dränkpumpen, rengjort tryckvakten (så gott det gick) inget läckage på något rör.
Fick igång allt och det verkade fungera igen.
Men.....
Nu sjunker trycket under natten till 1bar. då måste jag stänga av och på tryckvakten för att pumpen ska börja tappa på vatten till pressen till normalt arbetstryck ca 4bar , sen funkar allt under dagen som det ska...och så är det samma sak nästa morgon 1bar...suck

Slut på ideer nu...hoppas på tips.

Mvh Hokke10

Låter som att pressostaten (tryckvakten) inte är riktigt ok, alternativt sitter motorskyddet inbyggt där i och när du trycker från/till så återställer du skyddet. Så det kan ju vara något med motorn/pumpen också eller att skyddet är felinställt. Posta gärna lite bilder också.

Vad har du ställt in för starttryck på tryckströmbrytaren?
Hur beter sig anläggningen vid normal förbrukning under dagen?

Tack för svar.

Det känns som man får lura igång tryckvakten med att stänga av/på samt tappa lite vatten samtidigt som den startar .
När den väl går så går trycket upp till 5bar (se bild) , då slår den ifrån. Sen i normala fall så startar den igen vid 4bar och fyller på tanken, men nu sjunker bara trycket konstant när man spolar vatten ur kran ner till 1bar och vakten går aldrig igång.
Lufttrycket ligger på 1,5bar. (bild) IMAG0853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om som jag skrev så sjunker trycket på natten när alla kranar är stängda??!!
Sen tycker jag att det är mindre vatten i pressen än tidigare om man ser på kondensnivån ( har ingen mätare på tanken) .
Det här är rätt nytt för mig och jag har inte rört några inställningar alls sen det fungera perfekt tidigare.

• IMAG0856.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0852.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0854.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0855.jpg
    Skapa konto
Att trycket sjunker fast ingen tar vatten tyder på ett läckage någonstans. Ev är backventilen vid pumpen otät. På bilden ser det ut som om du kan stänga av utgående vatten direkt efter hydropressen. Låt kranen vara stängd och se om trycket sjunker. Gör det det så är backventilen vid pumpen otät.
Har du fyllt hydropressen genom att tömma den helt och sedan fylla på luft till ca 0,2 bar under tillslagstrycket?
Kommer det något vatten ur luftventilen om du trycker in stiftet?

Om pressostaten inte slår till trots att trycket är lågt tyder väl på att den inte är riktigt frisk.

Det är väldigt nyckfullt fel .
Igår efter ditt svar Patrick E, så har det fungerat perfekt . Vi har kört flera tvätt/diskmaskiner . duschat och vattnat ute.
Trycket har varit stabilt hela tiden , vakten slår till vid 4bar och fyller på ....Tills imorse!!!! Då sjönk det igen utav bara lite vatten åtgång...ner till 1,5bar utan att vakten gick igång. Av/på tricket funka och nu har vi tryck igen.
Det verkar som att backventilen är ok, men i veckan nu så ska vi dra upp pumppaketet och rengöra filter m,m.
Det kommer bara luft ur ventilen.

Ja det låter som om pressostaten/vakten e strulig. Kan man skruva isär den och sen få ihop den igen , det är ju några feta fjädrar m,m för att rengöra vattnet har ju varit lite skitigt nu ??

Tack för supporten :)
Hokke10

Snailman
snaggletooth skrev:
Om pressostaten inte slår till trots att trycket är lågt tyder väl på att den inte är riktigt frisk.
Grejen i svarta plastkåpan som känner trycket, en sådan hade beckat igen för mig, när jag lossat den från rören så var det fullt med Goja i röret så den kände inte av trycket OK... Köpte en ny på rinkaby rör tror jag det var.

Hello.

Nu har vattentrycket hållt sig stabilt i en vecka och allt är frid och fröjd :D
Orsaken var tryckvakten som fick en ordentlig rengjöring ( vågade inte skruva isär allt första gången).
Membranet var helt men skitigt av rester från blåsan i hydropressen när jag tömde den tidigare. Filterna satt igen senare också till tvättmaskinen och båda duschblandarna så det vart å mecka där me .

Nu har man lärt sig nåt nytt igen :) tack för tipsen dom hjälpte...

Mvh Hokke10

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.