Hej!
Vi är på väg att bygga hus och har fått ritningen till badrummet. Den ser ut så här:
Badkaret ser ut ungefär såhär:
Hur är det tänkt att ansluta badkaret till avloppet? Gör dem det via en egen liten kanal under badkaret till golvbrunnen (dvs under golvet) eller hade dem tänkt att koppla till avloppet via en slang som ligger PÅ golvet fast under badkaret? Hur brukar man göra??
Vi är på väg att bygga hus och har fått ritningen till badrummet. Den ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badkaret ser ut ungefär såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är det tänkt att ansluta badkaret till avloppet? Gör dem det via en egen liten kanal under badkaret till golvbrunnen (dvs under golvet) eller hade dem tänkt att koppla till avloppet via en slang som ligger PÅ golvet fast under badkaret? Hur brukar man göra??
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Det brukar vara ett galler på golvbrunnen med ett urtag för att stoppa ner ett 50 mm rör. Oftast används vita hårdplaströr med en 90-graders vinkel så att det går ner i brunnen.
I ditt fall ser det ut som att golvbrunnen hamnar precis vid kanten på badkaret, vilket är vanligt. Det är en kompromiss mellan att dölja den och ändå kunna komma åt att rensa den ibland. Jag vet inte riktigt hur ett sådant badkar som är heltäckande ända ner till golvet är tänkt att ha golvbrunnen och rören under men tillverkaren kanske har någon idé?
I ditt fall ser det ut som att golvbrunnen hamnar precis vid kanten på badkaret, vilket är vanligt. Det är en kompromiss mellan att dölja den och ändå kunna komma åt att rensa den ibland. Jag vet inte riktigt hur ett sådant badkar som är heltäckande ända ner till golvet är tänkt att ha golvbrunnen och rören under men tillverkaren kanske har någon idé?
Hej!
Tack för ditt svar!
När vi ändå bygger nytt, vore det inte lämpligt att lägga ett enskilt rör till badkaret? Så att man har både golvbrunnen och ett eget rör till badkaret?
Tack för ditt svar!
När vi ändå bygger nytt, vore det inte lämpligt att lägga ett enskilt rör till badkaret? Så att man har både golvbrunnen och ett eget rör till badkaret?
Nä man vill inte ha några rör som går genom tätskicktet.
Jag vet inte hur reglerna ser ut för det där badkaret, men jag kan tänka mig att anledningen till att man placerar golvbrunnen precis i kanten på karet är för att brunnen skall fylla sin funktion för badrummet i övrigt att kunna dränera det om det skulle bli någon läcka? Har du enbart en brunn och placerar den under karet så ser det ju ut som om den skulle vara tämligen blockerad från resten av badrummet.
Om du inte vill ha en brunn precis i kanten, så kan du naturligtvis ha två brunnar, en helt under karet och en placerad någon annanstans i badrummet.
Jag skulle föreslå att du placerar brunnen under karet i hörnet vid toan i så fall, så den hamnar vid ena ändan av karet. På det sätten kan man ersätta karet med en duschhörna om ni eller framtida ägare av huset skulle föredra dusch framför kar.
Om du inte vill ha en brunn precis i kanten, så kan du naturligtvis ha två brunnar, en helt under karet och en placerad någon annanstans i badrummet.
Jag skulle föreslå att du placerar brunnen under karet i hörnet vid toan i så fall, så den hamnar vid ena ändan av karet. På det sätten kan man ersätta karet med en duschhörna om ni eller framtida ägare av huset skulle föredra dusch framför kar.
Bra tips där! Tack så mycket!DIY_freak skrev:Jag vet inte hur reglerna ser ut för det där badkaret, men jag kan tänka mig att anledningen till att man placerar golvbrunnen precis i kanten på karet är för att brunnen skall fylla sin funktion för badrummet i övrigt att kunna dränera det om det skulle bli någon läcka? Har du enbart en brunn och placerar den under karet så ser det ju ut som om den skulle vara tämligen blockerad från resten av badrummet.
Klicka här för att svara