Hej!

Jag håller på att planera för att dra vatten i vårt hus men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska lösa inkommande vatten. Det är en 32 mm PEM slang som ligger i ett sånt där gult flexrör, som går ner under grundmuren och kommer upp i krypgrunden. Därifrån måste jag få in den i tvättstugan där vattencentralen kommer att vara. Nu går den genom ett hål i golvet bara, vilket tydligen inte var okej, så det får jag revidera, vilket är lika bra för jag var inte nöjd med hur den satt.

Så planen är att dra upp den i en innervägg, men hur? PEM slangen är ju för övrigt helt jävla omöjlig att handskas med, helt stenhård och går i princip inte att böja alls.Dessutom har den ju suttit på rulle så den har redan en irriterande radie som är i vägen konstant. Men den måste ju genom bjälklaget i alla fall, och då vill jag ju att den sitter fast ordentligt, så att den inte kan röra sig så mycket. Hur ska detta gå till? Helst skulle jag ju vilja ha någon färdig genomföring som man kan montera genom hela bjälklaget, men jag vet inte om det finns. PEX-rör till exempel har ju mycket praktiska lösningar som man kan läsa om på tillverkarens hemsida, men PEM-rör verkar bara vara no-brand som inte nån vill ta ansvar för. Finns det genomföringar?

Sen ska man ju ut genom väggen också. Det kommer ju aldrig gå, eftersom slangen inte går att böja. Så då antar jag att man måste använda någon koppling där. Men det är ju inne i väggen, vilket inte är OK, så hur ska man gå till väga där? Man skulle ju kunna tänka sig att den får gå rakt in i vattencentralen, men den verkar ju vara gjord för PEX och inte PEM så jag vet inte riktigt hur det skulle gå till.

Det måste ju finnas någon som har dragit in vatten i ett helt vanligt hus med krypgrund, och 32mm PEM verkar ju vara standard. Hur gjorde ni?

Bob_the_builder
Jag gjöt en klack, ca 10x10x10 cm, mot väggen som jag sen tätskiktade på sidorna. Hade jag gjort det idag tror jag att den skulle ha tätats på ovansidan också.

Krilleman
Du kan ju även sticka in den rakt genom väggen ca 10cm över golvet och sätta en vinkel direkt upp till vattenmätaren.

Detta förfarande gör dock att du måste sätta dubbla 45º vinklar på vägen upp till mätaren för vinkeln bygger ut mer än vattenmätarkonsollen.

krilleman_215 skrev:
Du kan ju även sticka in den rakt genom väggen ca 10cm över golvet och sätta en vinkel direkt upp till vattenmätaren.

Detta förfarande gör dock att du måste sätta dubbla 45º vinklar på vägen upp till mätaren för vinkeln bygger ut mer än vattenmätarkonsollen.
Kan du utveckla lite hur du menar? Det låter som att du tycker att det ska vara en vinkel i väggen, vilket väl inte är okej?
Någon vattenmätare finns inte. Det finns ingenting än, men det är egen brunn så jag har god frihet att göra som jag vill.

Krilleman
Vinkeln sätter du självklart synligt utanför väggen. Lämna ett par cm rör så det är enkelt att kontrollera att det är tätt.

MathiasS skrev:
Varför inte rakt upp i väggen och sedan in i ett infällt skåp?

[länk]
Ja, mycket bra ide. det är bara det att lådan är för liten. Mätaren tar stor plats. Men det finns säkert större lådor.

Behövs inte mätare med eget vatten. Alla förslagen ovan fungerar utan problem. Snyggast är nog infällt skåp om det passar i detta fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.