annord skrev:
Är det då backventilen som inte håller tät, eller ska jag bara låta det vara.

Idag när jag kom hem efter 8 h på jobbet och ingen förbrukat vatten eller öppnat kranar stod mätaren på 5,5 bar och ökade till 8 när pellets pannan närmade sig sitt stopp på 73 grader.

Dock hade inte en droppe läckte ut genom sök ventilen. Det verkar bara ske när man badar.

Har jag gjort en höna av en fjäder?
Det är lite av en höna du gjort tycker jag, om backventilen vid beredaren (den svarta) vore tät skulle du ändå få lite spill via säkerhetsventilen, helt normalt och som det ska vara. I vanliga fall är de precis som hos dig lite otäta men med skillnaden att din tryckregulator också verkar som backventil och låser in tryck i anläggningen. Utan regulator kommer den lilla volymen som expanderar i VVB bara strömma ut i nätet och inte ge någon tryckökning, numera ska det sitta backventil vid inkommande och då får man samma symptom så länge den tätar bra.

När du tar ut mycket VV är mängden som värms och expanderar stor och öppnar du inte någonstans under tiden det värms kommer det ut via SÄV som det ska, bättre än att något belastas så att det ev brister.

Så något fel på förrådsberedaren orsaker inte för högt tryck? Värmen i ack tanken där den ligger är inte högre än innan

Nu kollade jag på skylten och där står att beredaren har arbetstryck på 9 bar - som lekman är det ju inte konstigt att säk vent droppar så fort vatten värms om den är på 9 bar ock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.