hej
Inledningsvis. Jag är ganska novis på allt med detta med vatten systemet i huset, så behöver hjälp från er som kan.
Historik:
Jag märkte förra veckan att det droppade vatten från säkerhetsventilen intill VVB (förråds beredare som finns i acc tank + som värms med pellets panna). Det har jag märkt under de 3 åren jag bott där innan också men inte lika frekvent.
Säk ventilen sitter på inkommande kallvatten på väg in mot VVB. Den är på 9bar
Det droppade mer frekvent när man tömt beredaren och vatten värms.
Men det droppade också när varmvatten ej förbrukades, dock ej lika frekvent.
Jag bytte säkerhetsventilen igår och under natten har det inte droppat ut särskilt mycket. Dock gjorde det så nu igen när vi delvis tömt beredaren vid bad,. 2)Antar att detta är normalt?
Hur som helst det jag snöat in på är att jag kikat på tryckmätare som sitter på inkommande vatten direkt efter vattenavläsare och vad jag tror är tryck regulator av något slag. Den står på 4 bar när man spolar vatten ur kranar. Stänger man av vatten står den på 4 bar, men allt eftersom tiden går och du inte öppnar några kranar kryper tryckmätaren uppåt och visar till 8-9 bar. Så fort jag släpper ut vatten sjunker det till 4 bar.
Ska inte trycket vara konstant 4 bar?
Är något fel eller allt som det ska? När jag kom hem idag stod tryckmätaren på 8-9 bar men inte mycket vatten hade tryckts ut i säkventilen - max några droppar,
Tacksam för snabbt svar.
Inledningsvis. Jag är ganska novis på allt med detta med vatten systemet i huset, så behöver hjälp från er som kan.
Historik:
Jag märkte förra veckan att det droppade vatten från säkerhetsventilen intill VVB (förråds beredare som finns i acc tank + som värms med pellets panna). Det har jag märkt under de 3 åren jag bott där innan också men inte lika frekvent.
Säk ventilen sitter på inkommande kallvatten på väg in mot VVB. Den är på 9bar
Det droppade mer frekvent när man tömt beredaren och vatten värms.
Men det droppade också när varmvatten ej förbrukades, dock ej lika frekvent.
Jag bytte säkerhetsventilen igår och under natten har det inte droppat ut särskilt mycket. Dock gjorde det så nu igen när vi delvis tömt beredaren vid bad,. 2)Antar att detta är normalt?
Hur som helst det jag snöat in på är att jag kikat på tryckmätare som sitter på inkommande vatten direkt efter vattenavläsare och vad jag tror är tryck regulator av något slag. Den står på 4 bar när man spolar vatten ur kranar. Stänger man av vatten står den på 4 bar, men allt eftersom tiden går och du inte öppnar några kranar kryper tryckmätaren uppåt och visar till 8-9 bar. Så fort jag släpper ut vatten sjunker det till 4 bar.
Ska inte trycket vara konstant 4 bar?
Är något fel eller allt som det ska? När jag kom hem idag stod tryckmätaren på 8-9 bar men inte mycket vatten hade tryckts ut i säkventilen - max några droppar,
Tacksam för snabbt svar.
Det verkar som om tryckregulatorn släpper igenom lite vatten när den inte ska det, eftersom trycket stiger sakta från 4bar till 8-9bar när alla kranar är stängda.
Att säkerhetsventilen släpper igenom lite vatten efter stort varmvattenutag är inget fel, främst när trycket i inkommande vattenledning är 8-9bar, detta eftersom kallt vatten expanderar (utvidgar) när det blir varmt.
Att säkerhetsventilen släpper igenom lite vatten efter stort varmvattenutag är inget fel, främst när trycket i inkommande vattenledning är 8-9bar, detta eftersom kallt vatten expanderar (utvidgar) när det blir varmt.
Tryckregulator i villa, det är väl rätt ovanligt?
Jag tror snarare på att det är så att backventilen i VVB läcker igenom, och vattenmätaren har en backventil som håller mot.
Kan TS ta lite bilder på delarna kanske?
edit:
Hepp, det var visst TS regulator. Trodde den var funnen på internet
Samma tankegång kvarstår dock, att backventilen i VVB läcker lite.
Lätt att testa. Tappa upp ett bad en kväll, och stäng kallvattenkranen på VVB, då ska inte trycket stiga längre.
Jag tror snarare på att det är så att backventilen i VVB läcker igenom, och vattenmätaren har en backventil som håller mot.
Kan TS ta lite bilder på delarna kanske?
edit:
Hepp, det var visst TS regulator. Trodde den var funnen på internet
Samma tankegång kvarstår dock, att backventilen i VVB läcker lite.
Lätt att testa. Tappa upp ett bad en kväll, och stäng kallvattenkranen på VVB, då ska inte trycket stiga längre.
Redigerat:
Nu har jag gjort testet med att stänga Vatten in till VVB via den svarta ratten. Då är trycket på mätaren stabilt.
Släpper jag på kallvatten ökar trycket i samband med eldningen/värmning av vatten upp mot 8-9 bar.
Släpper jag på kallvatten ökar trycket i samband med eldningen/värmning av vatten upp mot 8-9 bar.
Är det då backventilen som inte håller tät, eller ska jag bara låta det vara.
Idag när jag kom hem efter 8 h på jobbet och ingen förbrukat vatten eller öppnat kranar stod mätaren på 5,5 bar och ökade till 8 när pellets pannan närmade sig sitt stopp på 73 grader.
Dock hade inte en droppe läckte ut genom sök ventilen. Det verkar bara ske när man badar.
Har jag gjort en höna av en fjäder?
Idag när jag kom hem efter 8 h på jobbet och ingen förbrukat vatten eller öppnat kranar stod mätaren på 5,5 bar och ökade till 8 när pellets pannan närmade sig sitt stopp på 73 grader.
Dock hade inte en droppe läckte ut genom sök ventilen. Det verkar bara ske när man badar.
Har jag gjort en höna av en fjäder?

