Hej,
Har dåligt tryck i villan, mäter jag på utomhuskran som man rekommenderas göra så har jag 2 Bar. Har även mätt i 2 badrum med samma resultat.
Jag skulle vilja mäta så nära anslutningen utifrån som möjligt, för att se om röret in i huset är problemet eller om det är mina rör.
Skulle vilja ansluta efter vattenmätaren tex.
Installationen efter vattenmätaren ser dock ganska krånglig ut, diverse skarvar och kopplingar.
Min fråga, var och hur skulle ni installera en tryckmätare?
Min fråga, var och hur skulle ni installera en tryckmätare?
Vad är det för typ av anslutning på högra sidan av vattenmätaren?
Bifogar bilder över anslutningarna kring vattenmätaren.
Vattenmätare med anslutningar och kopplingar, inklusive ventil med grön spak, fästa på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenmätare med blått hölje och olika röranslutningar i ett hus, omgiven av diverse kopplingar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska du få veta vilket tryck du har på utkastet, blir till inköpa övergångar till en manometer och koppla den på utkastet. Enda nackdelen om den kopplas direkt till den, är att det inte går att samtidigt ta ut vatten från den, utan måste demonteras. Kan fungera bra med snabbkopplingar, kanske t.o.m med en 3 - vägs koppling.

N nikler skrev:
Har dåligt tryck i villan, mäter jag på utomhuskran som man rekommenderas göra så har jag 2 Bar. Har även mätt i 2 badrum med samma resultat. Jag skulle vilja mäta så nära anslutningen utifrån som möjligt, för att se om röret in i huset är problemet eller om det är mina rör.
Om du mäter när kranarna är stängda/inget vattenflöde så har inte rören någon påverkan. Det enda som påverkar är höjdskillnaden (0,1 bar/m).
Rör ger ett tryckfall som är proportionellt mot flödet. Dvs ju mer du öppnar kranen desto lägre blir trycket i ledningen. Klenare rör ger större tryckfall. När kranen är stängd är det samma tryck i båda ändarna av röret (om dom befinner sig på samma höjd).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har du en förgrening nära vattenmätaren kan man mäta trycket i vilket uttag som helst på den första grenen samtidigt som man spolar vatten i den gren som ligger längre bort.
Har du inget flöde i första grenen så mäter du ju samma tryck som i förgreningspunkten.(+-höjdskillnad)

Tack för era svar!
Har kommit en bit med det utredningen och jag förstår vad ni säger om trycket och flöde osv.
Anmälde till Stockholm vatten att jag hade lågt tryck och de kontaktade mig samma dag, de bad mig kolla om min närmsta granne hade samma låga tryck.
Stockholm vatten betonade också att de inte har något minimitryck som de garanterar (i sina delar av vattennätet).
Kollade grannens tryck och de hade också 2 Bar.
Gav den feedbacken till Stockholm vatten, får se vad som händer nu.
(Låter så märkligt att de inte garanterar något minimitryck, om man är ansluten till deras nät och betalar för det men har, säg 0.1 Bar, skulle de då kunna hävda, "som sagt vi garanterar inget minimitryck"?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.