janwide
Har 60-talshus med källare. Källaren består av flera smårum men också en verkstad och en tvättstuga. I tvättstugan har vi såklart golvbrunn som blir kvar. Frågan gäller om jag behöver någon i verkstaden. Sedan tidigare finns golvbrunn eftersom verkstan tidigare varit garage. Garageporten och nedfarten är sedan länge borttagna så nu är det alltså bara ett vanligt källarrum som vi använder som verkstad. Det finns vatten indraget i detta rum i form av ett handfat. Men varför skulle man behålla golvbrunnen här? Jag kommer att dra om avloppen i källargolven, därav funderingen.

Nej behövs ej. Dock vettigt om du det finns risk för läckage från exempelvis panna, varmvattenberedare eller annan tank.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Magnus E K
Jag tycker det är praktiskt att ha en golvbrunn i ett rum där det finns vattenledningar och golvet tål vatten; en läcka (eller medveten spolning) där ger då dramatiskt mindre risk för vattenskada i övriga rum. Även om brunnen inte används "till vardags" kan den också komma till nytta tillfälligt. Säg till t ex att du vill göra en storrenovering av tvättstugan någon gång i framtiden och behöver någonstans att ställa tvättmaskinen under tiden. Eller om du börjar göra riktigt smutsiga jobb i verkstaden och vill ha en duschkabin där för att inte smutsa ner ordinarie dusch-/badrum.

• Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
H
Där du har din värmepump / vedpanna måste du ha golvbrunn.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag tycker det är praktiskt att ha en golvbrunn i ett rum där det finns vattenledningar och golvet tål vatten; en läcka (eller medveten spolning) där ger då dramatiskt mindre risk för vattenskada i övriga rum. Även om brunnen inte används "till vardags" kan den också komma till nytta tillfälligt. Säg till t ex att du vill göra en storrenovering av tvättstugan någon gång i framtiden och behöver någonstans att ställa tvättmaskinen under tiden. Eller om du börjar göra riktigt smutsiga jobb i verkstaden och vill ha en duschkabin där för att inte smutsa ner ordinarie dusch-/badrum.
Jag håller med. Vi har också ett 1960-talshus med en golvbrunn i tvättstugan och en i det gamla pannrummet. Det var bara att flytta in tvättmaskinerna i pannrummet när jag målade om i tvättstugan. Dessutom har vi bara en dusch och möjligheten att ställa ned en duschkabin i källaren när badrummet ska renoveras kommer att vara guld värd.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Där du har din värmepump / vedpanna måste du ha golvbrunn.
Måste och måste. Det gäller väl främst för att försäkringen ska gälla vid läckage? Möjligt att det är krav för slutbesked vid nybyggnation.

janwide
S Småbrukaren skrev:
Måste och måste. Det gäller väl främst för att försäkringen ska gälla vid läckage? Möjligt att det är krav för slutbesked vid nybyggnation.
Värmepumpen är inget problem. Där finns det golvbrunn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.