Hej! Hyr ett hus med egen brunn. Vi har länge haft problem med vattenpump/hydrofor.
Det som är mest problem med är att pumpen ofta går igång då trycket sjunker. Vid ett tillfälle tog det inte mer än några sekunder den behövde fylla på. Efter mycket tjat på hyresvärden så tog han tillslut hit en rörmokare som konstatera att tanken var alldeles full på grus m.m. han tömde ur det och gjorde iordning trycket. Detta höll i sig i ca 7 månader. sen började den slå till och från konstant som hjärtslag typ.
Kontaktar värden (3 veckor sedan) han kommer dit och säger att det är en vattenläcka men jag menar på att det bara är kondens på rören vilket han inte gick med på. Han löste det på något vänster iallafall.
Igår var det dags igen med pulserandet. Jag gick då ner och stängde av allt vatten och satte igång det igen och då fungerade det normalt. Men idag gick den konstant och kom aldrig över 2 bar. Kontakta värden igen och han sa då att det inte finns luft i systemet och att det är backventilen som krånglar. Han fyller på med luft och åkte iväg. Det fungerade tills jag spola toaletten och skulle tvätta händerna.. går ner och kollar och då visar det sig att han stängt av strömmen till den där grå dosan (se videon, bilder) så jag slår på den igen och samma bekymmer är tillbaka med konstant påfyllning.
Vad är det som är fel?
Ursäkta långt inlägg 😅
Det som är mest problem med är att pumpen ofta går igång då trycket sjunker. Vid ett tillfälle tog det inte mer än några sekunder den behövde fylla på. Efter mycket tjat på hyresvärden så tog han tillslut hit en rörmokare som konstatera att tanken var alldeles full på grus m.m. han tömde ur det och gjorde iordning trycket. Detta höll i sig i ca 7 månader. sen började den slå till och från konstant som hjärtslag typ.
Kontaktar värden (3 veckor sedan) han kommer dit och säger att det är en vattenläcka men jag menar på att det bara är kondens på rören vilket han inte gick med på. Han löste det på något vänster iallafall.
Igår var det dags igen med pulserandet. Jag gick då ner och stängde av allt vatten och satte igång det igen och då fungerade det normalt. Men idag gick den konstant och kom aldrig över 2 bar. Kontakta värden igen och han sa då att det inte finns luft i systemet och att det är backventilen som krånglar. Han fyller på med luft och åkte iväg. Det fungerade tills jag spola toaletten och skulle tvätta händerna.. går ner och kollar och då visar det sig att han stängt av strömmen till den där grå dosan (se videon, bilder) så jag slår på den igen och samma bekymmer är tillbaka med konstant påfyllning.
Vad är det som är fel?
Ursäkta långt inlägg 😅
Vilken nivå visar nivåglaset på hydroforen när pumpen startar respektive stoppar?
En hydrofor måste man fylla på luft i med relativt jämna mellanrum, för luften i hydroforen blandas med vattnet och följer med vattnet ut till tappställerna så tanken mindre å mindre luft ju mer vatten som används.
Ju mindre luft det är i hydroforen ju oftare startar/stoppar pumpen samt ju kortare tid går pumpen varje gång den går.
En hydrofor måste man fylla på luft i med relativt jämna mellanrum, för luften i hydroforen blandas med vattnet och följer med vattnet ut till tappställerna så tanken mindre å mindre luft ju mer vatten som används.
Ju mindre luft det är i hydroforen ju oftare startar/stoppar pumpen samt ju kortare tid går pumpen varje gång den går.
Okej så skillnaden blev att den fyller
2 bar - 4 bar. 2 våningshus om det betyder något. 😅Demmpa skrev:
Vilken nivå visar nivåglaset på hydroforen när pumpen startar respektive stoppar?
En hydrofor måste man fylla på luft i med relativt jämna mellanrum, för luften i hydroforen blandas med vattnet och följer med vattnet ut till tappställerna så tanken mindre å mindre luft ju mer vatten som används.
Ju mindre luft det är i hydroforen ju oftare startar/stoppar pumpen samt ju kortare tid går pumpen varje gång den går.
Klicka här för att svara


