Hej! Hyr ett hus med egen brunn. Vi har länge haft problem med vattenpump/hydrofor.

Det som är mest problem med är att pumpen ofta går igång då trycket sjunker. Vid ett tillfälle tog det inte mer än några sekunder den behövde fylla på. Efter mycket tjat på hyresvärden så tog han tillslut hit en rörmokare som konstatera att tanken var alldeles full på grus m.m. han tömde ur det och gjorde iordning trycket. Detta höll i sig i ca 7 månader. sen började den slå till och från konstant som hjärtslag typ.
Kontaktar värden (3 veckor sedan) han kommer dit och säger att det är en vattenläcka men jag menar på att det bara är kondens på rören vilket han inte gick med på. Han löste det på något vänster iallafall.

Igår var det dags igen med pulserandet. Jag gick då ner och stängde av allt vatten och satte igång det igen och då fungerade det normalt. Men idag gick den konstant och kom aldrig över 2 bar. Kontakta värden igen och han sa då att det inte finns luft i systemet och att det är backventilen som krånglar. Han fyller på med luft och åkte iväg. Det fungerade tills jag spola toaletten och skulle tvätta händerna.. går ner och kollar och då visar det sig att han stängt av strömmen till den där grå dosan (se videon, bilder) så jag slår på den igen och samma bekymmer är tillbaka med konstant påfyllning.

Vad är det som är fel?
Ursäkta långt inlägg 😅
 
  • Grå dosa kopplad till ett rörsystem i en källare, del av vattenpumpinstallationen som diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart sitter on/off knappen till den grå dosan (tryckströmbrytaren)?
 
H Håbbe01 skrev:
Vart sitter on/off knappen till den grå dosan (tryckströmbrytaren)?
Det sitter en knapp på baksidan av dosan samt en strömbrytare på väggen
 
Ser nästan ut som om den röda ventilen på pump är i avstängt läge
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
H Håbbe01 skrev:
Ser nästan ut som om den röda ventilen på pump är i avstängt läge
Menar du denna? Så ska det vara rätt annars skickar jag tillbaka vatten i pumpen
 
  • Vattenpump med rörkopplingar och röda samt svarta handtag på ventiler, placerad mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så stänger man dom svarta och öppnar den röda så kopplas filtret bort? Kanske en test att göra
 
Exakt! Okej ska testa detta 😊 vad skulle det innebära?
 
Vilken nivå visar nivåglaset på hydroforen när pumpen startar respektive stoppar?

En hydrofor måste man fylla på luft i med relativt jämna mellanrum, för luften i hydroforen blandas med vattnet och följer med vattnet ut till tappställerna så tanken mindre å mindre luft ju mer vatten som används.

Ju mindre luft det är i hydroforen ju oftare startar/stoppar pumpen samt ju kortare tid går pumpen varje gång den går.
 
Okej så skillnaden blev att den fyller
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken nivå visar nivåglaset på hydroforen när pumpen startar respektive stoppar?

En hydrofor måste man fylla på luft i med relativt jämna mellanrum, för luften i hydroforen blandas med vattnet och följer med vattnet ut till tappställerna så tanken mindre å mindre luft ju mer vatten som används.

Ju mindre luft det är i hydroforen ju oftare startar/stoppar pumpen samt ju kortare tid går pumpen varje gång den går.
2 bar - 4 bar. 2 våningshus om det betyder något. 😅
 
H Håbbe01 skrev:
Så stänger man dom svarta och öppnar den röda så kopplas filtret bort? Kanske en test att göra
Skillnaden blev ingenting förutom att den står och tugger på 3 bar istället för 2 :/
 
2-4 bar är start-/stoptrycket, det är samma oberoende om det är mycket-lite-ingen luft i tanken.

Nivåglaset visar vilken nivå vattenytan är på, läses av på det långa glasröret,
Nivåglas med tryckmätare och långt glasrör för att avläsa vattennivån i tanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack!
Jag känner till detta dock går röret inte läsa av pga sin ålder. Värden fyllde på med luft till 2.5 bar 🤷‍♂️ jag kan inget om sådant så hoppas ju att han vet 😅
 
Kanske bara suger luft från brunn. Finns en skruv längst fran på pump där man kan fylla på vatten och fylla pump huset igen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.