Vår vattenpump lade av i förra veckan.
När jag tog upp den så var den trasig, två av tre skruvar saknades som ska hålla motorn (tror jag) på plats i botten. Plastdelen i botten hängde på sniskan också.
Pumpen luktar bränd elmotor och vattnet smakar och luktar också som en bränd elmotor.

Relita var här igår och sköljde ur borrhålet ett flertal gånger.
Vi fick byta slangen också för den var full med olja på utsidan och stank verkligen.

Nu luktar det fortfarande om vattnet, ja det smakar också illa trots att vi spolar länge i kranarna.
Jag förstår att en del av oljan har sugits in i ledningarna, men hur får man bort smaken och lukten? Är det bara att spola och avvakta eller finns det något medel man kan ha ner i borrhålet som sen körs genom systemet?

Vi har hydropress och den lär nog bytas också för det blir ju svårt att göra rent gummiblåsan. :)

Olja kan vara svårt att få bort, prova och spola rören med diskmedel och på så sätt få med dig oljeresterna som kan ha satt sig i rören. Vet inte om du kan blanda i diskmedel innan hydropressen på något sätt.
Det krävs en väldigt liten mängd olja för att det skall lukta och smaka illa. Frågan är också om oljan i sig är hälsofarlig, vet du vilken sorts olja som läckte ut ?

Tror inte du ska hälla ner något i brunnen. Den olja som ev finns där flyter på ytan och ska under normala omständigheter inte komma in i pumpen.

Diskmedel löddrar ju en hel del så det är nog inte så lämpligt. Sen mår nog inte pumpen så bra av det heller.
Oljan eller fettet kommer från den gamla pumpen så det lär nog inte vara hälsofarligt i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.